• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

A Review of the Anglo-Saxon Concept of Public Engagement and its Functional Equivalence to the ones of Extensión and Vinculación con el Medio

Una revisión del concepto anglosajón public engagement y su equivalencia funcional a los de extensión y vinculación con el medio

Author
Dougnac, Paulette

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25985
10.7764/PEL.53.2.2016.11
Abstract
The relationship between universities and society has a long history in Chile, through the function of extensión and more recently, through vinculación con el medio (public engagement). Despite having a long tradition at the practical level, this function has rarely been developed as an area of academic research. In addition, when looking for publications on this topic in the English literature, the obstacle is the absence of linguistically equivalent concepts, which hinders the dialogue between both contexts. Through a literature review and a discussion of the translation process, this article argues, firstly, that it is not possible to establish a conclusive distinction between the concepts of extensión and vinculación con el medio. Secondly, that the English language concept of community or public engagement is functionally equivalent to those of extensión and vinculación con el medio. It thus aims to contribute to the debate and reflection on the meaning and importance of this university function in Chile and Latin America, as well as including these experiences in the international debate about the “engaged university”, bridging a dialogue between the Latin American and English language context
 
La relación de las universidades con la sociedad tiene una larga historia en Chile, primero a través de la función de extensión y, más recientemente, de la vinculación con el medio. A pesar de una vasta experiencia a nivel práctico, este tema ha ido escasamente desarrollado como un área de investigación académica. Por otra parte, a la hora de buscar publicaciones referidas a esta materia en la literatura anglosajona, no se encuentran conceptos lingüísticamente equivalentes, lo que dificulta el diálogo entre ambos contextos. A partir de una revisión literaria y una discusión acerca del proceso de traducción, el presente artículo argumenta, primero, que no es posible establecer una diferencia concluyente entre los conceptos de extensión y vinculación con el medio. En segundo lugar, que el concepto anglosajón community, o public engagement, (compromiso público o comunitario) es funcionalmente equivalente a los de extensión y vinculación con el medio. De esta manera se espera contribuir al debate y reflexión sobre el significado e importancia de esta función universitaria en Chile y Latinoamérica, así como incorporar estas experiencias al debate internacional sobre la «universidad comprometida», tendiendo un puente de diálogo entre el contexto latinoamericano y el anglosajón.  
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Television content quality and engagement: Analysis of a private channel in Colombia 

    González Bernal, Manuel Ignacio; Universidad de La Sabana; Roncallo-Dow, Sergio; Universidad de La Sabana; Arango-Forero, Germán Antonio; Universidad de La Sabana; Uribe-Jongbloed, Enrique; Universidad del Norte.. Cuadernos.info; núm. 37: Hacia una mirada iberoamericana del periodismo y las comunicaciones; 17-33
  • Television content quality and engagement: Analysis of a private channel in Colombia 

    González Bernal, Manuel Ignacio; Roncallo-Dow, Sergio; Arango-Forero, Germán Antonio; Uribe-Jongbloed, Enrique. Cuadernos.info; No. 37 (2015): Dossier: Hacia una mirada iberoamericana del periodismo y las comunicaciones; 17-33
  • Are politicians politically engaged? Analysis of the political engagement 2.0 developed through Facebook 

    Muñiz, Carlos; Universidad Autónoma de Nuevo León; Dader, José Luis; Universidad Complutense de Madrid; Téllez, Nilsa Marlen; Universidad Autónoma de Nuevo León; Salazar, Alondra; Universidad Autónoma de Nuevo León. Cuadernos.info; núm. 39: Comunicación y Género; 135-150
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB