• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Impact of a Program of Critical Thinking in High School Students in Biobío

Impacto de un programa de pensamiento crítico en estudiantes de un liceo de la Región del Biobío

Author
Jaimes Capacho, Ana Elida

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/25989
10.7764/PEL.53.2.2016.6
Abstract
A program aimed at measuring the development of critical thinking abilities among students of a Chilean high school was evaluated. The study included a quasi-experimental design with an experimental and a control group, as well as measurements of the pre and post interventions. Participants of the study were 30 high school students in the Bio-Bio region, Chile. A Spanish version of Halpern’s HCTAES was used to measure critical thinking. The program, based on Fe y Alegria’s experience in Colombia, was given in 10 sessions (one per week) of 45 minutes each. Data analysis included descriptive statistics and analysis to  compare means. The results show no significant differences between groups in the pre-test intervention. However, significant differences were found in favor of the experimental group in the post-test intervention regarding the global construct, as well as in three of the four sub-skills. In conclusion, the program had an impact on critical thinking, although it is hypothesized that the low difference found between probabilities may be related to maturation processes, as well as curricular factors.
 
Se evalúa el impacto de un programa de pensamiento crítico en estudiantes secundarios de un establecimiento chileno. El diseño utilizado en el estudio fue cuasiexperimental, con un grupo experimental y de control, con medición pre- y postest. Los participantes fueron 30 estudiantes de segundo medio de un liceo de la Región del Biobío, en Chile. El instrumento usado para medir el pensamiento crítico fue el HCTAES de Halpern, en español, adaptado a 20 situaciones-problema; el análisis de información se realizó con estadística descriptiva y análisis de comparación de medias. El programa aplicado se basó en una experiencia de la ONG colombiana Fe y Alegría; consistió en diez sesiones de 45 minutos, una vez por semana. Los resultados muestran que en la medición pretest no hay diferencias significativas entre los grupos experimental y de control, mientras que la evaluación postest arrojó resultados a favor del grupo experimental en el constructo global, así como en tres de las cuatro subhabilidades, encontrándose diferencias estadísticamente significativas. Se concluye que el programa tiene impacto en el pensamiento crítico, tanto a nivel general como en las subhabilidades, aun cuando no se encontraron mayores diferencias en las probabilidades, lo que podría           
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB