• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Teachers of Technological Education: an Approach to their Professional Profile

El profesorado de educación tecnológica: una aproximación a su perfil profesional

Author
Carrera, Xavier

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26215
Abstract
Teaching staff is one of the most important factors in the consolidation of technology education as a curricular area and its subsequent teaching quality. This article is intended to contribute to the development of a definition of the teaching professionals profile in the technology area within primary and secondary education centres. In order to construct this profile, we take as starting-point three main dimensions: 1. Sociotechnological; where a context analyses of the present technological society is advocated for at two levels, macro and micro. 2. Psicopedagogical; where an outline of the most significative educational changes in the last dec9des is carried out. 3. Competencial; which is taking us to the necessity for a definition of the teaching professional profile from the competences to be developed. From this approach, several specific competences are concretized and grouped  into four different categories: a) planning competences; b) intervention competences; c) comunication competences; and d) actualization competences. Several recommendations are also given on how to promote this capability which, in its last stage, it has to be understood as a strong personal commitment with the own competences development.
 
El profesorado es uno de los factores determinantes en la consolidación de la Educación Tecnológica como área curricular y de la calidad de sus enseñanzas. Este artículo se propone avanzar en la definición del perfil profesional del profesorado encargado de impartir el área en centros de enseñanza primaria o secundaria. Se parte de tres ejes o espacios sobre los que se construye este perfil.  1. El sociotecnológico, donde se aboga por un doble análisis –macro y microcontextual– de la sociedad tecnológica actual.  2. El psicopedagógico, que destaca cambios significativos producidos en la educación en las últimas décadas.  3. El profesionalizador, que nos acerca a la necesidad de una definición del perfil profesional desde las competencias a desarrollar.  Tras ello se concretan una serie de competencias específicas que quedan agrupadas en cuatro categorías distintas: competencias de planificación, de intervención, de comunicación y de actualización. Se dan también algunas indicaciones sobre cómo promover esta capacitación que, en última instancia, ha de traducirse en un fuerte compromiso personal con el desarrollo de la propia profesionalidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB