Teachers of Technological Education: an Approach to their Professional Profile
El profesorado de educación tecnológica: una aproximación a su perfil profesional
dc.creator | Carrera, Xavier | |
dc.date | 1999-01-01 | |
dc.date.accessioned | 2021-07-26T16:10:25Z | |
dc.date.available | 2021-07-26T16:10:25Z | |
dc.identifier | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26215 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/170191 | |
dc.description | Teaching staff is one of the most important factors in the consolidation of technology education as a curricular area and its subsequent teaching quality. This article is intended to contribute to the development of a definition of the teaching professionals profile in the technology area within primary and secondary education centres. In order to construct this profile, we take as starting-point three main dimensions: 1. Sociotechnological; where a context analyses of the present technological society is advocated for at two levels, macro and micro. 2. Psicopedagogical; where an outline of the most significative educational changes in the last dec9des is carried out. 3. Competencial; which is taking us to the necessity for a definition of the teaching professional profile from the competences to be developed. From this approach, several specific competences are concretized and grouped into four different categories: a) planning competences; b) intervention competences; c) comunication competences; and d) actualization competences. Several recommendations are also given on how to promote this capability which, in its last stage, it has to be understood as a strong personal commitment with the own competences development. | en-US |
dc.description | El profesorado es uno de los factores determinantes en la consolidación de la Educación Tecnológica como área curricular y de la calidad de sus enseñanzas. Este artículo se propone avanzar en la definición del perfil profesional del profesorado encargado de impartir el área en centros de enseñanza primaria o secundaria. Se parte de tres ejes o espacios sobre los que se construye este perfil. 1. El sociotecnológico, donde se aboga por un doble análisis –macro y microcontextual– de la sociedad tecnológica actual. 2. El psicopedagógico, que destaca cambios significativos producidos en la educación en las últimas décadas. 3. El profesionalizador, que nos acerca a la necesidad de una definición del perfil profesional desde las competencias a desarrollar. Tras ello se concretan una serie de competencias específicas que quedan agrupadas en cuatro categorías distintas: competencias de planificación, de intervención, de comunicación y de actualización. Se dan también algunas indicaciones sobre cómo promover esta capacitación que, en última instancia, ha de traducirse en un fuerte compromiso personal con el desarrollo de la propia profesionalidad. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26215/21067 | |
dc.source | Pensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 25 Núm. 2 (1999): Educación tecnológica; 241-264 | es-ES |
dc.source | 0719-0409 | |
dc.title | Teachers of Technological Education: an Approach to their Professional Profile | en-US |
dc.title | El profesorado de educación tecnológica: una aproximación a su perfil profesional | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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Pensamiento Educativo
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