Show simple item record

El profesorado de educación tecnológica: una aproximación a su perfil profesional

dc.creatorCarrera, Xavier
dc.date1999-01-01
dc.date.accessioned2021-07-26T16:10:25Z
dc.date.available2021-07-26T16:10:25Z
dc.identifierhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26215
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/170191
dc.descriptionTeaching staff is one of the most important factors in the consolidation of technology education as a curricular area and its subsequent teaching quality. This article is intended to contribute to the development of a definition of the teaching professionals profile in the technology area within primary and secondary education centres. In order to construct this profile, we take as starting-point three main dimensions: 1. Sociotechnological; where a context analyses of the present technological society is advocated for at two levels, macro and micro. 2. Psicopedagogical; where an outline of the most significative educational changes in the last dec9des is carried out. 3. Competencial; which is taking us to the necessity for a definition of the teaching professional profile from the competences to be developed. From this approach, several specific competences are concretized and grouped  into four different categories: a) planning competences; b) intervention competences; c) comunication competences; and d) actualization competences. Several recommendations are also given on how to promote this capability which, in its last stage, it has to be understood as a strong personal commitment with the own competences development.en-US
dc.descriptionEl profesorado es uno de los factores determinantes en la consolidación de la Educación Tecnológica como área curricular y de la calidad de sus enseñanzas. Este artículo se propone avanzar en la definición del perfil profesional del profesorado encargado de impartir el área en centros de enseñanza primaria o secundaria. Se parte de tres ejes o espacios sobre los que se construye este perfil.  1. El sociotecnológico, donde se aboga por un doble análisis –macro y microcontextual– de la sociedad tecnológica actual.  2. El psicopedagógico, que destaca cambios significativos producidos en la educación en las últimas décadas.  3. El profesionalizador, que nos acerca a la necesidad de una definición del perfil profesional desde las competencias a desarrollar.  Tras ello se concretan una serie de competencias específicas que quedan agrupadas en cuatro categorías distintas: competencias de planificación, de intervención, de comunicación y de actualización. Se dan también algunas indicaciones sobre cómo promover esta capacitación que, en última instancia, ha de traducirse en un fuerte compromiso personal con el desarrollo de la propia profesionalidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Ciencias de la Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26215/21067
dc.sourcePensamiento Educativo, Revista de Investigación Latinoamericana (PEL); Vol. 25 Núm. 2 (1999): Educación tecnológica; 241-264es-ES
dc.source0719-0409
dc.titleTeachers of Technological Education: an Approach to their Professional Profileen-US
dc.titleEl profesorado de educación tecnológica: una aproximación a su perfil profesionales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record