• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

Construcción y estandarización de un instrumento de evaluación de aprendizajes esperados en educación parvularia basado en tablet

Development and Standardization of a Tablet-based Assessment Tool of Early Childhood Education Learning Goals

Author
Illmer, Doyna

Rosas, Ricardo

Véliz, Soledad

Paz Ramírez, María

Aparicio, Andrés

Benavente, Catalina

Thibaut, Carolina

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26237
10.7764/PEL.50.2.2013.9
Abstract
En Chile escasean los instrumentos de evaluación de aprendizajes para párvulos que cuenten con criterios de confiabilidad y validez y que evalúen aprendizajes esenciales definidos de ese modo por el Ministerio de Educación de Chile. El objetivo de esta investigación es validar una prueba de evaluación de aprendizajes a través del juego llamada dip, sostenida en tablet. La prueba evalúa conceptos básicos relacionados con lenguaje verbal y razonamiento lógico-matemático en niños de entre tres y seis años. La prueba dip fue estandarizada con 360 niños entre tres y seis años de instituciones de diversa dependencia administrativa que ofrecen educación parvularia en la Región Metropolitana de Chile. La prueba conlleva evidencia de buena confiabilidad interna (0,7) y confiabilidad consistente por eje de aprendizajes evaluados. Asimismo, evidencia una alta correlación con una prueba de evaluación de competencias lectoras iniciales (0,7) y una correlación moderada con una prueba de aprendizajes en formato tradicional (0,5).
 
In Chile there are not enough reliable, standardized instruments to assess young children’s knowledge of basic concepts defined essential by the Ministry of Education of Chile. The goal of this research is to validate a play-based assessment tool of basic concepts for young children (3 to 6 years old) called dip, supported in tablet. The instrument assesses basic concepts related to verbal language and mathematical reasoning. It was standardized with 360 children between 3 and 6 years old attending institutions offering early childhood education in the Metropolitan Region of Chile. The results show good internal reliability (0.7) and consistent reliability for different groups of assessed knowledge. There is evidence of strong correlation with a computerbased assessment instrument of early literacy competencies (0.7) and a moderate correlation with a test of basic concepts in a traditional format (0.5).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB