• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

LAS EMOCIONES EN EL AULA Y LA CALIDAD DE LA EDUCACIÓN

The emotions in the classroom and the quality in education

Author
IBÁÑEZ S., NOLFA

BARRIENTOS W., FLORENCIA

DELGADO A., TERESA

FIGUEROA E., ANA MARÍA

GEISSE G., GLADYS

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26301
Abstract
Este artículo es parte de una investigación interdepartamental de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, iniciada en el marco del Proyecto FID/MINEDUC, cuyo propósito es contribuir a la calidad de la educación a través de relevar* la importancia de las emociones en el proceso de aprendizaje, proponiendo y promoviendo la evaluación del contexto interaccional en el aula como una nueva dimensión de la evaluación en educación. Se basa en los principios y objetivos de la Reforma Educacional chilena, la concepción de emociones de Humberto Maturana y la propuesta evaluativa del contexto interaccional en el aula de Nolfa Ibáñez. Se destaca la importancia de evaluar aquellos aspectos que son previos y determinantes para las acciones de aprendizaje de los estudiantes, más allá de contenidos o materias particulares.
 
This paper is part of an ongoing interdepartmental research of the Metropolitan University of Educational Sciences (UMCE) initiated under the FID/MINEDUC Project, aiming at contributing to the quality in education by emphasizes the role of the emotions in the construction of learning and in the learning process, proposing and promoting the evaluation of the interactional context in the classroom as a new dimension in educational evaluation. It is theoretically based on the principles and goals of the Chilean Educational Reform, Humberto Maturana’s approach to emotions and Nolfa Ibáñez’s evaluation proposal of interactional context in the classroom. The importance of evaluating previous aspects which are determinant for students’ learning actions, beyond specific contents, is emphasized.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB