Show simple item record

EL EJERCICIO FÍSICO COMO FACTOR PROTECTOR DE ESTRÉS EN PROFESORES DE EDUCACIÓN PRIMARIA Y SECUNDARIA: REVISIÓN SISTEMÁTICA

dc.creatorHeckmann Maier, Boris
dc.creatorSandoval Hermida, Francisco
dc.creatorArroyo-Jofré, Patricio
dc.date2021-06-17
dc.date.accessioned2021-08-04T15:52:58Z
dc.date.available2021-08-04T15:52:58Z
dc.identifierhttp://revistahorizonte.ulagos.cl/index.php/horizonte/article/view/196
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/171361
dc.descriptionThe teaching profession is characterized by high levels of work stress among teachers, where the main associated factors are low salary, low status of the profession, misconduct on the part of students and the working conditions of the profession. Method: This systematic review was based on the criteria of the PRISMA statement, following a strict search in PUBMED databases, identifying 18 articles to be analyzed. Conclusions: The teaching profession is among the professions or trades that present the highest levels of stress. Exercise programs serve as a protective factor analyzed from different sources, on the one hand, moderate and high intensity exercises and on the other hand yoga and meditation exercises would reduce stress levels. The methodological quality of the studies fluctuated between fair and good, finding no conclusive studies because 13 of the 18 articles based their research on surveys or questionnaires.en-US
dc.descriptionAntecedentes: La profesión docente se caracteriza por tener altos niveles de estrés laboral entre los profesores, donde los principales factores asociados son el bajo salario, bajo estatus de la profesión, mala conducta por parte de los estudiantes y las condiciones laborales propias de la profesión. Método: La presente revisión sistemática se basó en los criterios de la declaración PRISMA, siguiendo una estricta búsqueda en las bases de datos de PUBMED, identificando 18 artículos para ser analizados. Conclusiones: La profesión docente se encuentra entre las profesiones u oficios que presentan los niveles más altos de estrés. La evidencia encontrada no es categórica al determinar que el ejercicio es un factor protector en profesores, ya que son pocas las intervenciones y la evidencia se basa prioritariamente en encuestas y cuestionarios.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento Ciencias de la Actividad Física, Universidad de Los Lagoses-ES
dc.relationhttp://revistahorizonte.ulagos.cl/index.php/horizonte/article/view/196/167
dc.rightsDerechos de autor 2021 Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Físicaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista Horizonte Ciencias de la Actividad Física; Vol. 12 Núm. 1 (2021): Suplemento 1; 70-89es-ES
dc.source0718-8188
dc.titlePHYSICAL EXERCISE AS A PROTECTIVE STRESS FACTOR IN PRIMARY AND SECONDARY EDUCATION TEACHERS: A SYSTEMATIC REVIEWen-US
dc.titleEL EJERCICIO FÍSICO COMO FACTOR PROTECTOR DE ESTRÉS EN PROFESORES DE EDUCACIÓN PRIMARIA Y SECUNDARIA: REVISIÓN SISTEMÁTICAes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record