Multiculturalism and Interculturalism: Epistemological Challenges of Schooling in Indigenous Contexts
Multiculturalidad e interculturalidad: desafíos epistemológicos de la escolarización desarrollada en contextos indígenas
Author
Quilaqueo, Daniel
Torres, Héctor
Full text
https://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/31510.32735/S0718-2201201300037%x
Abstract
This article addresses the concepts of multiculturalism, interculturalism and intercultural education as theoretical perspectives to explain the intercultural dynamic of educational activities, and as epistemological challenges to indigenous knowledge in the school context. To examine these concepts we analyze the theoretical foundations which underlie them. We then formulate the epistemological problem of intercultural education, considering the context in which it takes place. Consequently, we argue that it is the dynamic of these concepts which makes it possible to consider interculturalism both in education and in the formulation of the questions posed by the intercultural situations under investigation. El artículo aborda los conceptos de multiculturalidad, interculturalidad y educación intercultural, como perspectivas teóricas que permiten explicar la dinámica intercultural de la acción educativa y como desafío epistemológico de los conocimientos indígenas en la escolarización. Para ello se realiza un análisis de los elementos teóricos que sustentan estos conceptos; se problematiza la dificultad epistemológica de la educación intercultural, considerando el contexto en que se lleva a cabo, y en consecuencia, se plantea que la dinámica de estos conceptos permite la posibilidad de considerar la interculturalidad tanto para la formación como para la problematización de situaciones interculturales que están en proceso de investigación.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Intercultural competences from an intercultural ethical approach in the initial training of professionals in health sciences. An inescapable challenge: Intercultural competences from an intercultural ethical approach in the initial training of professionals in health sciences. An inescapable challenge
Beltrán-Véliz, Juan; Tereucán Angulo, Julio; Alarcón, Ana María; Gálvez-Nieto, José Luis; Vera-Gajardo, Nathaly. Acta Bioethica; Vol. 29 No. 2 (2023): CONSERVADURISMO VERSUS LIBERALISMO. IDENTIDAD VERSUS SITUACIONISMO; 177-183 -
Intercultural Higher Education in dispute. Paths of the Amawtay Wasi Intercultural University
Vargas Moreno, Paola. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 38 (2014): Pueblos indígenas y descolonización -
Intercultural Higher Education in dispute. Paths of the Amawtay Wasi Intercultural University
Vargas Moreno, Paola. Polis (Santiago); Núm. 38 (2014): Pueblos indígenas y descolonización