Multiculturalism and Interculturalism: Epistemological Challenges of Schooling in Indigenous Contexts
Multiculturalidad e interculturalidad: desafíos epistemológicos de la escolarización desarrollada en contextos indígenas
dc.contributor | en-US | |
dc.contributor | es-ES | |
dc.creator | Quilaqueo, Daniel | |
dc.creator | Torres, Héctor | |
dc.date | 2018-12-06 | |
dc.date.accessioned | 2021-08-17T16:15:56Z | |
dc.date.available | 2021-08-17T16:15:56Z | |
dc.identifier | https://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/315 | |
dc.identifier | 10.32735/S0718-2201201300037%x | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/172040 | |
dc.description | This article addresses the concepts of multiculturalism, interculturalism and intercultural education as theoretical perspectives to explain the intercultural dynamic of educational activities, and as epistemological challenges to indigenous knowledge in the school context. To examine these concepts we analyze the theoretical foundations which underlie them. We then formulate the epistemological problem of intercultural education, considering the context in which it takes place. Consequently, we argue that it is the dynamic of these concepts which makes it possible to consider interculturalism both in education and in the formulation of the questions posed by the intercultural situations under investigation. | en-US |
dc.description | El artículo aborda los conceptos de multiculturalidad, interculturalidad y educación intercultural, como perspectivas teóricas que permiten explicar la dinámica intercultural de la acción educativa y como desafío epistemológico de los conocimientos indígenas en la escolarización. Para ello se realiza un análisis de los elementos teóricos que sustentan estos conceptos; se problematiza la dificultad epistemológica de la educación intercultural, considerando el contexto en que se lleva a cabo, y en consecuencia, se plantea que la dinámica de estos conceptos permite la posibilidad de considerar la interculturalidad tanto para la formación como para la problematización de situaciones interculturales que están en proceso de investigación. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | UNIVERSIDAD DE LOS LAGOS | es-ES |
dc.relation | https://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/315/289 | |
dc.rights | Copyright (c) 2018 Revista Alpha | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 | es-ES |
dc.source | ALPHA: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 37 (2013): Diciembre; 285-300 | es-ES |
dc.source | Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía; Núm. 37 (2013): Diciembre; 285-300 | en-US |
dc.source | 0718-2201 | |
dc.source | 0716-4254 | |
dc.subject | en-US | |
dc.subject | Multicultural; intercultural; intercultural education; epistemological challenges | en-US |
dc.subject | es-ES | |
dc.subject | Multicultural; intercultural; educación intercultural; desafíos epistemológicos | es-ES |
dc.title | Multiculturalism and Interculturalism: Epistemological Challenges of Schooling in Indigenous Contexts | en-US |
dc.title | Multiculturalidad e interculturalidad: desafíos epistemológicos de la escolarización desarrollada en contextos indígenas | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo original | es-ES |