Show simple item record

dc.creatorSánchez Lara, Ricardo Antonio
dc.date2021-07-26
dc.date.accessioned2021-08-17T19:57:19Z
dc.date.available2021-08-17T19:57:19Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1593
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/174121
dc.descriptionReading and writing are social practices communities use to produce meaning; their institutionalization in any collectivity sets limits and configures the forms of action and symbolic relationship that make sense for that community. In this context and considering that schooling as a system reproduces and mediates cultural meanings, the main purpose of this article is to problematize the practices of reading and writing in schools, taking into account the multiplicity of the person who learns, and the simplifying nature of educative discourses. Upon reviewing relevant literature, we elaborate analytic dimensions that allow us to rethink the conception of the learner as a complex construction. Among the conclusions, the need to distinguish the reader-writer as continent and content, as a critical and self-interpretative creator that produce meaning from their diverse experiential construction, stands out. The work presented here contributes to reshape the image of the in-school-reader/writer in the context of educational justice, and to pose lines of discussion around the political dimension of reading and writing.en-US
dc.descriptionLa lectura y la escritura son prácticas sociales con que las comunidades construyen significados; su institucionalización, en cualquier colectividad, delimita y configura las formas de acción y relación simbólica. En ese contexto y considerando que la escolarización, en tanto sistema, reproduce y media significados culturales, en el presente artículo se propone, como objetivo principal, problematizar las prácticas de lectura y escritura escolarizadas desde la perspectiva del sujeto múltiple y de los discursos simplificadores. A partir de una revisión documental, se elaboran dimensiones de análisis que permiten repensar la concepción del sujeto como una construcción compleja. Entre las conclusiones destacan: la necesidad de distinguir al lectoescritor como continente y contenido, además, como creador crítico y auto-interpretativo desde su construcción experiencial diversa. La revisión contribuye a reconfigurar la imagen del lector-escritor escolar en contexto de justicia educativa, así mismo, sitúa líneas de discusión en torno a la dimensión política de la lectoescritura.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Historia, Geografía y Letras, UMCEes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1593/1644
dc.rightsDerechos de autor 2021 Ricardo Antonio Sánchez Laraes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; No 48 (2021)en-US
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; Núm. 48 (2021)es-ES
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; n. 48 (2021)pt-BR
dc.source0719-1014
dc.source0717-7828
dc.titlePrácticas de lectura y escritura: La importancia de re-pensar al sujeto complejo para la justicia educativaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record