• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Paideia: Revista de Educación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Paideia: Revista de Educación
  • View Item

The relationship between theory and practice in the field of Didactics. Past reflections and current projections

La relación entre teoría y práctica en el campo de la didáctica. Reflexiones pretéritas y proyecciones actuales

Author
Parrupato, Sebastián

Full text
http://revistasacademicas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/4837
Abstract
A few years ago, Alicia Camilloni and Edith Litwin (1997) defined the field of didactics as a field under construction. From then until today thousands of scientific investigations were carried out that sought to consecrate a “New Didactic Agenda” that surpassed traditional didactics, anchored in technical and scientific paradigms. Since then, discussions on the relationshipbetween theory and practice have been the focus of multiple publications that have sought to reflect on the teaching work. The present work tries to analyze, through a bibliographic survey, the main contributions that, from the field of didactics, have been made to the discussion on the relationship between theory and practice in order to reflect on the multiple possibilitiesthat they embody in the teaching universe if they are they constitute and think as elements of educational transformation.
 
Hace unos años Alicia Camilloni y Edith Litwin (1997) definieron el campo de la didáctica como un campo en construcción. Desde ese momento hasta hoy se suscitaron miles de investigaciones científicas que buscaron consagrar una “Nueva Agenda de la Didáctica” que superase la didáctica tradicional, anclada en paradigmas tecnicistas y cientificistas. Desde entonces, las discusiones sobre la relación entre la teoría y la práctica fueron el eje de múltiples publicaciones que pretendieron reflexionar sobre el quehacer docente. El presente trabajo pretende analizar, por medio de un relevamiento bibliográfico, los principales aportes que, desde el campo de la didáctica, se han realizado a la discusión sobre la relación entre la teoría y la práctica, a fin de reflexionar sobre las múltiples posibilidades que encarnan en el universo de la enseñanza si se constituyen y piensan como elementos de la transformación educativa.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB