Elementos de una pedagogía social reflexiva. De la reflexividad sociológica al proceso reflexivo en la intervención pedagógico-social
Elements of reflexive social pedagogy. From sociological reflection to a reflexive process in socio-pedagogical intervention
Author
Hernández Aristu, Jesús
Abstract
La pedagogía social como reflexión teórica y práctica educativa pretende dar respuestaa las necesidades educativas (jóvenes, adultos, colectivos sociales) en la actualidadrequiere un planteamiento que corresponda a las trasformaciones de la propia sociedad.Por ello la pedagogía social debe reformular sus planeamientos, sus conceptos,sus objetivos ante una sociedad multiopcional, plural y de la individualización. Aquípresentamos algunos elementos para una pedagogía social reflexiva en correspondenciacon la sociedad reflexiva. El lenguaje y la comunicación se convierten enelementos esenciales de esa reflexividad. Social pedagogy, in terms of theoretical reflection and teaching practice, attemptsto provide and answer to everybody’s educational needs (the young, adults, socialgroups). Currently, this requires a formulation matching the transformations of thesociety itself. Therefore, social pedagogy should reformulate its approach, its concepts,its objectives, in the face of a multi-optional, plural, and individualized socialpedagogy. The paper presents some of the elements that would be useful for a reflexivesocial pedagogy corresponding to a reflexive society. Language and communicationare essential factors of reflexivity