Transdisciplinary University in the Framework of the Knowledge Society. Discursive Tensions Within Universidad de Chile
Universidad transdisciplinaria en el marco de la sociedad del conocimiento. Tensiones discursivas en la Universidad de Chile
Author
Henríquez Aravena, Andree
Billi, Marco
Faúndez, Valentina
Labraña, Julio
Neira Espinoza, C. Ignacio
Urquiza, Anahí
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2913710.7764/PEL.58.1.2021.10
Abstract
Amidst contemporary social transformations, including the new role adopted by universities, transdisciplinarity has been gaining increasing recognition as an approach to understanding phenomena that cannot be addressed by the traditional model of disciplinary specialization: these include climate change, inequality, or, more recently, pandemics. However, there is little study of specific experiences that help to understand the implications, purpose, and challenges of adopting a transdisciplinary approach in universities. In order to reduce this gap, this article analyses the results of a participatory dialogue carried out in Universidad de Chile, examining different narratives regarding the emergence of transdisciplinarity and the associated opportunities and obstacles. These, in turn, relate to the historical, organizational, and cultural dynamics of the trajectory adopted by this institution, and the higher education sector in general, in the country: i) the social commitment, inscribed in the tradition and academic mission of the public university; ii) a promise of novelty, innovation, and transformation of scientific and academic work, associated with the emerging model of an entrepreneurial university; and, iii) the growing demand for a profound reform of the higher education system in the country. En el marco de las transformaciones sociales contemporáneas, y del nuevo rol adoptado por las universidades, la transdisciplina ha ido ganando un reconocimiento creciente como aproximación para comprender fenómenos que no pueden ser abordados por el modelo tradicional de especialización disciplinar, como el cambio climático, la desigualdad o, recientemente, las pandemias. Sin embargo, existe escaso estudio de experiencias específicas que ayuden a entender qué implica, qué finalidad tiene y cómo puede lograrse una mayor focalización transdisciplinaria en las universidades. Para reducir esta brecha, este artículo analiza los resultados de un diálogo participativo realizado al interior de la Universidad de Chile, examinando distintas narrativas respecto de la emergencia, oportunidades y obstáculos de la transdisciplina; los que, a su vez, dicen relación con las dinámicas históricas, organizacionales y culturales propias de la trayectoria adoptada por esta institución, y la educación superior en general, en el país: i) el compromiso social, inscrito en la tradición y misión académica de la universidad pública; ii) una promesa de novedad, innovación y transformación del quehacer científico y académico, asociada al modelo emergente de universidad emprendedora; y iii) la creciente demanda avanzada para una reforma profunda del sistema de educación superior en el país.