• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Pensamiento Educativo
  • View Item

School Principals Faced to the School Inclusion Law in Chile: Between Engagement, Conformity and Resistance

Directoras y directores escolares frente a la Ley de Inclusión Escolar en Chile: entre compromiso, conformismo y resistencia

Author
Rojas Fabris, MariaTeresa

Salas, Natalia

Rodríguez, José Ignacio

Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/29195
10.7764/PEL.58.1.2021.6
Abstract
The paper presents the results of a study carried out in Chile on the attitudes of principals to the School Inclusion Law, legislation that promotes the desegregation of schools and which went into force in 2016. Considering the approach of inclusive leadership and social justice, the study was conducted based on an online survey of 157 principals from four cities. Because of its exploratory nature, the study followed a non-experimental quantitative design with a descriptive scope. The results show that principals agree with the provisions of this policy, but they anticipate that they will have problems due to the lack of training of teachers and the tensions involved in implementing inclusion policies in the context of a school system that measures quality based on results on standardized tests. Therefore, school principals show commitment to the principles of the policy, but, at the same time, they demonstrate conformity with and resistance to its more specific implications, since they do not believe that it structurally changes the operating logic of their schools.
 
El artículo comunica los resultados de una investigación realizada en Chile sobre las disposiciones de directoras y directores frente a la Ley de Inclusión Escolar, regulación que promueve la desegregación escolar y que comenzó en 2016. Considerando el enfoque del liderazgo inclusivo y de justicia social, el estudio se construyó a partir de una encuesta en línea a 157 directoras/es de cuatro ciudades. Dado su carácter exploratorio, se siguió un diseño cuantitativo no experimental con un alcance descriptivo. Los resultados muestran que las y los directores comparten los principios de esta política, pero prevén que tendrán problemas por la falta de capacitación de las y los profesores y por las tensiones que supone implementar políticas de inclusión en un sistema escolar que mide la calidad a partir de pruebas estandarizadas. Se propone que las y los directores manifiestan compromiso con los principios de la política, pero a la vez un conformismo y resistencia con sus implicancias más específicas, pues no aprecian que esta modifique las lógicas de funcionamiento de sus escuelas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB