A Review of Studies About Conceptual Metaphors in Science and Science Education
Revisión de estudios sobre metáforas conceptuales en ciencia y educación científica
Author
Salinas Barrios, Iván
Full text
http://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/2920310.7764/PEL.58.1.2021.12
Abstract
This literature review summarizes research contributions to the study of conceptual metaphors in science education. Given the importance of conceptual metaphors as a phenomenon in the development of scientific concepts, it is necessary to understand how they have influenced the field of studies on science learning and teaching. Based on the theory of conceptual metaphor and the relevance of experientialism and the embodied cognition thesis, this paper presents a hermeneutic review of 31 academic sources, mainly published in the last decade, about conceptual metaphors in science and science education. We identify and discuss spaces for advancing a research agenda with practical and teaching potential, with more consideration of the relationships between the human body, the environment, and language in school science learning. Esta revisión de literatura sintetiza los aportes de la investigación al estudio de metáforas conceptuales en educación científica. A propósito de la relevancia del fenómeno lingüístico de las metáforas conceptuales en el desarrollo de conceptos científicos, se hace necesario entender cómo ha influido la metáfora conceptual en el campo de estudios sobre aprendizaje y enseñanza de las ciencias. A partir de la teoría de metáfora conceptual, con la relevancia del experiencialismo y la tesis de la cognición incorporada, este trabajo presenta una revisión hermenéutica de 31 fuentes académicas publicadas principalmente en la última década sobre metáforas conceptuales en ciencias y educación científica. Se discuten e identifican algunos espacios para avanzar una agenda de investigación con potencialidad práctica y didáctica que involucre una mayor consideración sobre las relaciones entre el cuerpo humano, el ambiente, y el lenguaje en el aprendizaje escolar de las ciencias.