Anthropological Foundation for a Program of Integral Education Research Concerning the Chilean Educational Reform
Bases antropológicas para un programa de investigación en educación integral concerniente a la reforma educacional chilena
Author
Huaquín, Víctor
Abstract
Upon the basis of an anthropological conception opened to the multidimensionality or diversity of human expressions, is important to settle a program of investigation which covers at least three defined lines of research that should consider education, science, and culture within a holistic perspective. Education is presented as a fulfilling dimension, since education is the medium which transmits the multiplicity of human manifestations to the new generations. As human nature itself allows human beings to overvalue or depreciate some of their own dimensions, generating distortions that finally diminish and limit them, thus integral education is presented as a regulative alternative by demanding a balanced manifestation of these dimensions, which imply a philosophy of education that supports it. This paper focuses upon philosophical aspects of integral education. It ends with an analysis of the Chilean Educational Reform from the perspective of Integral Education. Sobre la base de una concepción antropológica abierta a la multidimensionalidad o diversidad de expresiones humanas, se busca fundamentar un programa de investigación que cubra, a lo menos tres líneas definidas de investigación, que debería comprender la educación, la ciencia y la cultura dentro de una perspectiva holística. La educación se presenta como una dimensión perfeccionadora, por cuanto es la actividad educativa la que transmite el acervo de la multiplicidad de manifestaciones humana a las nuevas generaciones. Como el hombre, por su propia naturaleza, puede sobrevalorar o minusvalorar algunas de sus dimensiones, generándose distorsiones que, finalmente, lo empequeñecen y limitan, se presenta la Educación Integral como una alternativa reguladora al exigir una equilibrada manifestación de ellas, lo que implica una filosofía de la educación que la fundamenta. El artículo se centra en los aspectos filosóficos de la Educación Integral. Se finaliza con un análisis de la Reforma Educacional Chilena desde la perspectiva de la Educación Integral.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Salud escolar: una intervención educativa en nutrición desde un enfoque integral
Scruzzi, Graciela; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición; Cerbeiro, Cynthia; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición; Pou, Sonia; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición; Rodríguez Junyent, Constanza; Universidad Católica de Córdoba. Facultad de medicina. Carrera de Nutrición. Cuadernos.info; núm. 35: Comunicación y Educación; 39-53 -
Artistic Education for Integral Training. Complementarity between Visual Culture and Youth Identity
Mora Muñoz, José Miguel; Osses Bustingorry, Sonia. Pedagogical Studies; Vol. 38 Núm. 2 (2012); 321-335 -
Valoración de la vulnerabilidad integral en las áreas residenciales de Madrid
Temes, Rafael R.; Universidad Politécnica de Valencia. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 40, núm. 119 (2014)