• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica del Norte
  • Revista de Derecho (Coquimbo)
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica del Norte
  • Revista de Derecho (Coquimbo)
  • View Item

Gender identity, family relationships and rights of children & adolescents.: Commentary on bill for recognition and protection of gender identity rights

Identidad de género, relaciones familiares y derechos de niños, niñas y adolescentes.: Comentarios al proyecto de ley que reconoce y da protección al derecho a la identidad de género

Author
Espejo Yaksic, Nicolás

Lathrop Gómez, Fabiola

Full text
https://revistaderecho.ucn.cl/index.php/revista-derecho/article/view/1819
Abstract
This essay refers to certain aspects of gender identity with regard to the modifications that are discussed in our Parliament. This initiative implies challenges, such as not restricting the right to a purely formal recognition but also addressing its effects, which explicitly includes children and adolescents among their owners. The gender as an element of identity of individuals, and considering its recognition as a human right, third party interests cannot illegitimately restrict its exercise but surpassing strict scrutiny of reasonableness. Furthermore, we argue that this recognition should not, by itself, alter family relationships benefited, such as those arising from marriage and/or his parentage. In particular, we understand that children and adolescents can and should exercise this right in light of the international law that enshrines respect for their interests, identity, and right to a hearing and parental responsibility. In this sense, we refer to the submission of the request in cases of children and adolescents, the procedure that it may be subjected, and the reversibility of recognition in its case.
 
Este artículo se refiere a ciertos aspectos de la identidad de género con ocasión de la reforma que al respecto se discute en nuestro Parlamento. Esta iniciativa implica desafíos tales como no restringir el reconocimiento de este derecho a una cuestión meramente formal sino abordar sus efectos; e incluir expresamente a niñas, niños y adolescentes (NNA) entre sus titulares. Al ser el género un elemento de la identidad de los sujetos, y considerarse su reconocimiento como un derecho fundamental, intereses de terceros no pueden restringir ilegítimamente su ejercicio, sino superando un estricto escrutinio de razonabilidad. Asimismo, sostenemos que este reconocimiento no debe, por sí mismo, alterar las relaciones familiares del beneficiado, como son las derivadas de su matrimonio y/o de su paternidad o maternidad. En especial, entendemos que los NNA pueden y deben ejercer este derecho a la luz de la normativa internacional que consagra el respeto a su interés superior, a su identidad, su derecho a ser oído y a la responsabilidad parental; en este sentido, nos referimos a la presentación de la solicitud en casos de NNA, al procedimiento a que ella puede someterse, y a la reversibilidad del reconocimiento en su caso.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Women’s Rights as Human Rights: the Latin American Contribution to Global Feminism: Reseña de Marino M., Katherine. Feminism for the Americas: The Making of an International Human Rights Movement. The University of North Carolina Press, Chapel Hill, 2019, 354 páginas. 

    Ferreira, Yamile. Meridional. Revista Chilena de Estudios Latinoamericanos; No. 17 (2021): October-May. Dossier: Women's Suffrage in Latin America: National Alliances and Transnational Politics; 204-210
  • Una revisión sobre los derechos políticos en los documentos internacionales de derechos humanos y en la jurisprudencia de la Corte Interamericana de Derechos Humanos 

    Santano, Ana Claudia; Oyarte Martínez, Rafael. Revista de Derecho Público; Núm. 92 (2020): 1er. Semestre; 151-165
  • The importance of human rights of discipline in the formation of law professionals: human rights are not for human rights only, but for all human 

    Verdan Rangel, Tauã Lima. Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho; Vol. 3 No. 2 (2016); 141-158
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB