Critical and partial review of the current EREC program: Perspectives for integral development
Revisión crítica y parcial al actual programa EREC: Perspectivas para un desarrollo adecuado y eficaz
Author
Valero Iturrieta, Miguel
Abstract
The aim of this article will be to analyze and review the current Catholic School Religious Education Program (EREC). This new perspective proposes moving the focus of the EREC Program from being a Religion course to a subject linked to the environment, with an integrative and empathetic attitude towards the different learning sectors. This is materialized by the incorporation of interdisciplinary work and it is proposed to complement it with the use of learning trajectories. The above allow tracing a gradual development of the contents of Religion subject that usually lead students to experience contradictions and collisions with other sectors of learning. In addition, the outline of a model is proposed to effectively develop programmatic content. Methodologically, this will be a bibliographic research referring especially to ministerial documents, complemented by other authors. El objetivo del presente artículo será analizar y revisar el actual Programa de Educación Religiosa Escolar Católica (EREC). Esta nueva perspectiva plantea trasladar al Programa EREC desde una ubicación centrada en la asignatura de Religión a una postura vinculada al medio, integral y dialogante con los distintos sectores de aprendizaje. Lo anterior se concreta con la incorporación del trabajo interdisciplinario y se propone complementarlo con el uso de Trayectorias de Aprendizaje. Estas últimas permiten trazar un desarrollo gradual de los contenidos de la asignatura de Religión evitando que los estudiantes experimenten contradicciones y colisiones con otros sectores de aprendizaje. Además, se propone el esbozo de un modelo para desarrollar de forma eficaz un contenido programático. Metodológicamente, esta será una investigación bibliográfica referida especialmente a documentos ministeriales, complementados con otros autores.