• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Aisthesis: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas
  • View Item

The Suspended Meaning: Cahiers du cinéma and the French New Wave in the Early Sixties

La suspensión del sentido: Cahiers du cinéma y la Nouvelle Vague en el comienzo de los años sesenta / The Suspended Meaning: Cahiers du cinéma and the French New Wave in the Early Sixties

Author
Oubiña, David

Full text
http://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/12560
10.7764/69.19
Abstract
How does Cahiers du cinéma react to the emergence of the French New Wave? What are the strategies implemented by the magazine when confronted to the risk that the politique des auteurs could end up as a politique de l’amitié? While other magazines –such as Positif or Présence du cinéma– focus themselves to attack the new cineastes, Éric Rohmer (who has become the chief editor since his former colleagues decided to start a career in filmmaking) strengthens his preference for clacisism and avoids to make references to modern films. His refusal to any engagement with contemporaneity creates a source of friction within the magazine and, in the end, Rohmer would be replaced by Jacques Rivette. A new cicle begins: the new chief editor believes that modern cinema demands modern forms of criticism and that it is not a question of extracting meaning from films anymore but, instead, now it is all about suspending it. From the perpective of historical criticism, this article tries to reconstruct the different stages of that conflictive transitional moment. My intention is to show that a certain notion of modern cinema and a new conception of the image emerge as a result of that controversy.
 
¿Cómo reacciona Cahiers du cinéma frente al surgimiento de la Nouvelle vague? ¿Qué estrategias implementa la revista ante el riesgo de que la politique des auteurs se convierta en una politique de l’amitié? Mientras otras publicaciones, como Positif o Présence du cinéma, se dedican a atacar a los nuevos cineastas, Éric Rohmer (que ha quedado a cargo de la jefatura de redacción luego de que sus antiguos colegas han decidido lanzarse como directores de cine) profundiza su predilección por el clasicismo y evita referirse a los films modernos. Su resistencia a comprometerse con la contemporaneidad genera fricciones en el interior de Cahiers y, finalmente, Rohmer será desplazado por Jacques Rivette. Comienza un nuevo ciclo en la revista: el nuevo jefe de redacción entiende que el cine moderno reclama una crítica moderna y que ya no hay que producir sentido a partir de los films sino que, en cambio, se trata de suspenderlo. Desde la perspectiva de una crítica histórica, el presente artículo intenta reconstruir las etapas de ese conflictivo momento de transición. Se trata de mostrar cómo emerge de allí una cierta noción de cine moderno y una nueva manera de concebir el estatuto de la imagen.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Cahiers du cinéma en los años 70: Serge Daney y la nueva cinefilia contra el nuevo cine de calidad 

    Oubiña, David. Panambí. Revista de Investigaciones Artísticas; PANAMBÍ N. 10 VALPARAÍSO JUN.2020
  • Cahiers du cinéma en los años 70: Serge Daney y la nueva cinefilia contra el nuevo cine de calidad 

    Oubiña, David. Panambí. Revista de Investigaciones Artísticas; PANAMBÍ N. 10 VALPARAÍSO JUN.2020
  • Digital Cinema in Chile and Latin America: Genealogies of a Change in the Audiovisual Culture of the New Millennium 

    Gainza Cortés, Carolina; Universidad Diego Portales; Bongers, Wolfgang; Pontificia Universidad Católica de Chile. Cuadernos.info; núm. 43: Transformaciones del cine contemporáneo en Iberoamérica; 19-30
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB