Show simple item record

La suspensión del sentido: Cahiers du cinéma y la Nouvelle Vague en el comienzo de los años sesenta / The Suspended Meaning: Cahiers du cinéma and the French New Wave in the Early Sixties

dc.creatorOubiña, David
dc.date2021-06-30
dc.identifierhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/12560
dc.identifier10.7764/69.19
dc.descriptionHow does Cahiers du cinéma react to the emergence of the French New Wave? What are the strategies implemented by the magazine when confronted to the risk that the politique des auteurs could end up as a politique de l’amitié? While other magazines –such as Positif or Présence du cinéma– focus themselves to attack the new cineastes, Éric Rohmer (who has become the chief editor since his former colleagues decided to start a career in filmmaking) strengthens his preference for clacisism and avoids to make references to modern films. His refusal to any engagement with contemporaneity creates a source of friction within the magazine and, in the end, Rohmer would be replaced by Jacques Rivette. A new cicle begins: the new chief editor believes that modern cinema demands modern forms of criticism and that it is not a question of extracting meaning from films anymore but, instead, now it is all about suspending it. From the perpective of historical criticism, this article tries to reconstruct the different stages of that conflictive transitional moment. My intention is to show that a certain notion of modern cinema and a new conception of the image emerge as a result of that controversy.en-US
dc.description¿Cómo reacciona Cahiers du cinéma frente al surgimiento de la Nouvelle vague? ¿Qué estrategias implementa la revista ante el riesgo de que la politique des auteurs se convierta en una politique de l’amitié? Mientras otras publicaciones, como Positif o Présence du cinéma, se dedican a atacar a los nuevos cineastas, Éric Rohmer (que ha quedado a cargo de la jefatura de redacción luego de que sus antiguos colegas han decidido lanzarse como directores de cine) profundiza su predilección por el clasicismo y evita referirse a los films modernos. Su resistencia a comprometerse con la contemporaneidad genera fricciones en el interior de Cahiers y, finalmente, Rohmer será desplazado por Jacques Rivette. Comienza un nuevo ciclo en la revista: el nuevo jefe de redacción entiende que el cine moderno reclama una crítica moderna y que ya no hay que producir sentido a partir de los films sino que, en cambio, se trata de suspenderlo. Desde la perspectiva de una crítica histórica, el presente artículo intenta reconstruir las etapas de ese conflictivo momento de transición. Se trata de mostrar cómo emerge de allí una cierta noción de cine moderno y una nueva manera de concebir el estatuto de la imagen.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Estética. Facultad de Filosofíaes-ES
dc.relationhttp://revistaaisthesis.uc.cl/index.php/RAIT/article/view/12560/31965
dc.rightsDerechos de autor 2021 David Oubiñaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; No. 69 (2021): Aisthesis 69en-US
dc.sourceAISTHESIS: Revista Chilena de Investigaciones Estéticas; Núm. 69 (2021): Aisthesis 69es-ES
dc.source0718-7181
dc.subjectCahiers du cinémaes-ES
dc.subjectpolitique des auteurses-ES
dc.subjectNouvelle vaguees-ES
dc.subjectcine modernoes-ES
dc.subjectcritica modernaes-ES
dc.subjectCahiers du cinémaen-US
dc.subjectpolitique des auteursen-US
dc.subjectFrench New Waveen-US
dc.subjectmodern cinemaen-US
dc.subjectmodern criticismen-US
dc.titleThe Suspended Meaning: Cahiers du cinéma and the French New Wave in the Early Sixtiesen-US
dc.titleLa suspensión del sentido: Cahiers du cinéma y la Nouvelle Vague en el comienzo de los años sesenta / The Suspended Meaning: Cahiers du cinéma and the French New Wave in the Early Sixtieses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record