YouTube and entrepreneurship in Spanish-speaking America
YouTube y emprendimiento en América de habla hispana;
YouTube e empreendedorismo na América de fala hispânica
Author
Cuberos, María Antonia
Vivas-García, Marisela
Mazuera-Arias, Rina
Albornoz-Arias, Neida
Carreño-Paredes, Myriam-Teresa
Abstract
The objective of the study was to reveal the role of the YouTube platform regarding entrepreneurship in Spanish-speaking America, considering theoretical foundations about YouTube content, users, and components of entrepreneurship: company and entrepreneur. The interpretative paradigm was followed with qualitative methodology to analyze 44 videos on entrepreneurship in Spanish. The results indicate that YouTube supports both components of the entrepreneurship with messages that motivate, transfer knowledge or carry out marketing; in addition, it is ground of ventures, constituting an intermediary space for this initiative towards economic, human, and social development. El objetivo del estudio fue revelar el rol de la plataforma YouTube con respecto al emprendimiento en la América de habla hispana, considerando los fundamentos teóricos sobre contenidos, usuarios de YouTube y los componentes del emprendimiento: empresa y emprendedor. Se siguió el paradigma interpretativo con metodología cualitativa para analizar 44 videos sobre emprendimiento en español. Los resultados indican que YouTube es soporte para ambos componentes del emprendimiento con mensajes que motivan, transfieren conocimientos o realizan marketing. Además, es sede de emprendimientos, constituyendo un espacio intermediario para esta iniciativa hacia el desarrollo económico, humano y social. O objetivo do estudo foi revelar o papel da plataforma do YouTube em relação ao empreendedorismo na América de língua espanhola, considerando fundamentos teóricos sobre o conteúdo, e usuários do YouTube e os componentes do empreendedorismo: empresa e empreendedor. Foi usado o paradigma interpretativo com metodologia qualitativa para analisar 44 vídeos sobre empreendedorismo na língua espanhola. Os resultados indicam que o YouTube apoia ambos os componentes do empreendedorismo com mensagens que motivam, transferem conhecimento ou realizam marketing. Além disso, é sede de empreendedorismo, constituindo um espaço intermediário desta iniciativa para o desenvolvimento econômico, humano e social.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Fanáticas en serie. YouTube, cultura participativa y series de televisión: estudio comparativo de género
Hidalgo-Marí, Tatiana; Universidad de Alicante; Sanchez-Olmos, Candelaria; Universidad de Alicante. Cuadernos.info; núm. 38: Comunicación y Salud; 149-164 -
The relationship between views and the evaluation of an ad. A structural analysis of unpaid advertising in YouTube
Pintado, Teresa; Universidad Complutense de Madrid; Sánchez, Joaquín; Universidad Complutense de Madrid. Cuadernos.info; núm. 40: Comunicación y Opinión Pública; 189-202 -
Programming creation? An exploration of the socio-technical field of YouTube in Chile
Valderrama, Matías; Pontificia Universidad Católica de Chile; Velasco, Patricio; Pontificia Universidad Católica de Chile. Cuadernos.info; núm. 42: Social media, branding y consumo; 39-53