• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Los Lagos
  • Alpha: Revista de Artes, Letras y Filosofía
  • View Item

Cheerful, free and noisy: the place of vulgar poetics and a trap

Alegres, libres y ruidosas: el espacio de lo soez y la trampa

Author
Rodríguez F., Mario

Grandón O., Mauricio

Full text
https://www.revistaalpha.com/index.php/alpha/article/view/619
10.32735/S0718-2201201900048619
Abstract
This research seeks to explain the spaces inhabited by characters from the story Alegres, libres y ruidosas (2015) by Pedro Juan Gutiérrez. Thoughout the details provided by the narrator, we will review “tone operators”, determining their descriptive and inherent statements, concerning characters, the space in which they are realized by building a transgressor identity under the view poetics of the vulgar. In this sense, the characters are "desiring machines" that burst into reality with a systematic flow of decomposed liquids (sperm) that drag political, ethical and aesthetic residues present in contemporary Cuba. Thus, we could speak of an eminently political sex that does not occur denotatively in the story but in the metaphors constructed by those operators who fix the "tone" of the story (carefree, vulgar, libertarian). Finally, we postulate that the details function as "clues" of a secret story (the story of a trap) that works under the visible story told in the tale
 
Esta investigación busca dar cuenta de los espacios que habitan los personajes del cuento Alegres, libres y ruidosas (2015) de Pedro Juan Gutiérrez. Mediante los detalles que nos entrega el narrador, revisaremos los “operadores tonales”, estableciendo los enunciados descriptivos y los detalles inherentes a ellos, en cuanto a la composición de los personajes, así como el tipo de espacio en que se realizan, construyendo una identidad transgresora bajo la perspectiva de la poética de lo soez. En este sentido, los personajes serán “máquinas deseantes” que irrumpen en la realidad con un flujo sistemático de líquidos descompuestos (esperma) que arrastran residuos políticos, éticos y estéticos presentes en la Cuba contemporánea. Así, podríamos hablar de un sexo eminentemente político que no se presenta denotativamente en el cuento sino en las metáforas construidas por aquellos operadores que fijan el “tono” del relato (desenfadado, soez, libertario). Por último, postulamos que los detalles funcionan como “pistas” de una historia secreta (la historia de una trampa) que funciona bajo la historia visible que se narra en el cuento.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB