• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Arboles y Rizomas. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Arboles y Rizomas. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios
  • View Item

Análisis multimodal de cápsulas de salud: prevención selectiva del gobierno chileno en pandemia

Multimodal analysis of health capsules: Chilean government selective prevention during the pandemic

Author
Palacios, Javiera

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/rizomas/article/view/4899
10.35588/ayr.v3i2.4899
Abstract
La presente investigación busca identificar los topoi argumentativos multimodales de 16 cápsulas audiovisuales de carácter informativo y preventivo emitidas por el Ministerio de Salud (MINSAL) del Gobierno de Chile de marzo a junio de 2020 en el marco de la pandemia mundial por COVID-19. Con tal propósito, se toma la base teórica de topoi (Wodak, 2003) como articulador argumentativo; los discursos de autoridad como generadores de representaciones mentales; y el rol multimodal para la emisión de mensajes de poder. Estos referentes conceptuales, junto a los postulados de los Estudios Críticos del Discurso (ECD), permiten identificar la función de los topoi y observar los mensajes multimodales dirigidos a la población, tomando como recursos centrales la visualidad (Abril, 2007), el tratamiento textual (Pardo, 2007) y sonoro (van Leeuwen, 1999). Los hallazgos indican que los topoi analizados muestran incongruencias discursivas en los diferentes recursos, donde, a pesar de emitir explícitamente informaciones preventivas, existen discursos implícitos que segmentan la imagen de “país ideal”. Bajo esa figura se manifiestan estereotipos que ocultan la diferencia, demostrando dialécticamente que los mensajes de cuidado de parte de la autoridad no velan por todos los chilenos.
 
This study aims to identify the multimodal argumentative topoi in 16 informational and preventive audiovisual capsules by the Chilean Ministry of Health, from March to July 2020, in the context of the COVID-19 global pandemic. For that purpose, the theoretical basis of topoi (Wodak, 2003) is taken as an argumentative strategy, the discourses of authority employed as generators of mental representations and the multimodal role as negotiating messages of power. These conceptual references in addition to the tenets of Critical Discourse Studies (CDS) allow to identify the function of the topoi and to observe the multimodal messages addressed to the population, taking as well the concepts of visuality (Abril, 2007), textuality (Pardo, 2007) and speech-sound relations (van Leeuwen, 1999). The findings indicate that the topoi analyzed show discursive inconsistencies. Despite explicitly transmitting preventive information, there are implicit discourses that segment the image of the “ideal country”. According to this, a big part of the Chilean population becomes invisible due to the stereotypes manifested in the capsules, dialectically demonstrating that the messages of preventive care from the authority do not protect all Chilean citizens.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB