• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Cogency. Journal of Reasoning and Argumentation
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Cogency. Journal of Reasoning and Argumentation
  • View Item

Comprehension and production of written argumentation in primary students

Comprensión y producción de argumentación escrita en estudiantes de educación primaria

Author
Freire, Paulina

Larrain, Antonia

Verdugo, Sebastián

Gómez, Marisol

Grau, Valeska

Full text
https://cogency.udp.cl/index.php/cogency/article/view/323
10.32995/cogency.v12i1.323
Abstract
Ser capaz de comprender argumentos, esto es, identificar posiciones en un debate y la relación entre premisas y conclusiones, y responder a estos tomando posición de manera razonada, debe ser una de las competencias más importantes que un ciudadano digital debe desplegar actualmente. Sin embargo, poco sabemos respecto a las competencias y habilidades de comprender y producir argumentos de escolares en Chile. El objetivo del estudio es describir las habilidades de comprensión y producción de argumentos escrita de estudiantes chilenos de sexto año básico de educación subvencionada (privada y municipal). Participaron 228 estudiantes (129 mujeres) de nueve establecimientos educacionales de Santiago de Chile. Los estudiantes respondieron dos tareas de comprensión y escritura de argumentos adaptadas de Reznitskaya y Wilkinson (2017). Los resultados muestran que estas habilidades correlacionan moderada pero significativamente, y que los estudiantes tienen mayores dificultades al escribir que comprender argumentos. Si bien comprender argumentos en pro y contra es de equivalente dificultad, producir razones para sostener una perspectiva alternativa representa grandes dificultades para los y las estudiantes. Además, existen diferencias de género a favor de las mujeres en escritura de argumentos. Se discuten las implicancias y significación de los resultados.
 
To understand arguments, that is, to identify positions in a given a controversy, and to reconstruct the relationship between premises and conclusions; and to respond to them taking grounded point of views, is one of the most important competencies of digital citizen nowadays. However, there is scarce knowledge regarding adolescent argumentation skills (both in its comprehensive and productive aspects) in Chile. This study is aimed at describing Chilean sixth graders skills of argument comprehension and written production. 228 students (129 female) of nine schools in Santiago participated in the study. Students answered two tasks measuring argument comprehension and written production adapted from Reznitskaya and Wilkinson (2017). Results showed moderate systematic and significant correlations between the achievement in the two tasks. Students had more difficulties with writing than understanding arguments. Moreover, while understanding pro and con arguments was equally challenging, writing reasons to support an alternative position was the most difficult goal to achieve. Girls outperformed boys in writing arguments. Results significance and implicancies are discussed.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB