Show simple item record

dc.creatorFarias Zuniga, Martin Esteban
dc.date2021-12-29
dc.date.accessioned2021-12-30T15:57:30Z
dc.date.available2021-12-30T15:57:30Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1631
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/177523
dc.descriptionThis article analyses the biographic approach, which has been a prevailing trend within the music documentary film production in Chile. Through an in-depth analysis of El derecho de vivir en paz (Carmen Luz Parot, 1999) and Viola Chilensis (Luis Vera, 2003), two films about Víctor Jara and Violeta Parra respectively, I argue that biographical documentaries work as an intersection of different forms of biography, both written and filmed. Far from offering an objective point of view of the depicted artists, these films articulate a subjective way of seeing these musicians. Using a variety of resources, they offer a point of view in which individuality and a series of topics such as uniqueness, creativity and suffering are central in shaping our understanding of music and its creators.en-US
dc.descriptionEl presente artículo analiza el enfoque biográfico predominante en la producción de documentales sobre música en Chile. A través del análisis de El derecho de vivir en paz (Carmen Luz Parot, 1999) y Viola Chilensis (Luis Vera, 2003), dos películas enfocadas en Víctor Jara y Violeta Parra, respectivamente, planteo que los documentales biográficos funcionan como un punto de intersección de distintas formas de biografía tanto escritas como cinematográficas. Lejos de entregar una visión objetiva de los artistas, este tipo de cintas articula modos específicos y subjetivos de ver la vida de sus protagonistas. Utilizando recursos diversos ofrecen un punto de vista donde la individualidad y una serie de tópicos como la excepcionalidad, la creatividad y el sufrimiento son centrales para dar forma a nuestro entendimiento de la música y sus creadores.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Historia, Geografía y Letras, UMCEes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1631/1660
dc.rightsDerechos de autor 2021 Martin Esteban Farias Zunigaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; No 49 (2021)en-US
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; Núm. 49 (2021)es-ES
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; n. 49 (2021)pt-BR
dc.source0719-1014
dc.source0717-7828
dc.title¿Deja la vida volar?: La biografía en el documental musical chilenoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record