Show simple item record

Léxico de estado mental en argumentaciones infantiles. Un estudio en hogares argentinos de distintos grupos sociales;

dc.creatorRosemberg, Celia R.
dc.creatorStein, Alejandra
dc.creatorAudisio, Cynthia P.
dc.creatorResches, Mariela
dc.creatorQuiroga, Macarena
dc.date2021-10-22
dc.date.accessioned2022-01-03T19:07:02Z
dc.date.available2022-01-03T19:07:02Z
dc.identifierhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/65166
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/177771
dc.descriptionPrevious research on argumentative development and the use of mental state terms show an interdependence between language, cognition and emotion, as well as the influence of the context of social interaction on their development. Along these lines, this study analyzes the relationship between the mental lexicon used by children during disputes within play situations, the socioeconomic condition of their household, the age of the participants, and the argumentative activity of the child and their interlocutors. 476 disputes during play situations were analyzed in the homes of 24 4-year-old Argentinean children from low and middle income groups. Results showed that the argumentative activity of the participants promotes the use of mental state terms. Although a greater use of this type of vocabulary was identified in mid-SES children, peer interactions increase their use, especially in children from low socioeconomic households. These findings may contribute to the design of educational interventions aimed at promoting children’s linguistic, sociocognitive and emotional development.en-US
dc.descriptionInvestigaciones precedentes sobre el desarrollo argumentativo y el uso de términos de estado mental evidencian una interdependencia entre lenguaje, cognición y emoción, así como la influencia del contexto de interacción social en su desarrollo. En esta línea, el presente trabajo analiza la relación entre el vocabulario mentalista empleado por niños durante situaciones de disputa, la condición socioeconómica del hogar, la edad de los participantes y la actividad argumentativa del niño y sus interlocutores. Se analizaron 476 disputas durante situaciones de juego en hogares de 24 niños de 4 años de nivel socioeconómico bajo y medio de Argentina. Se observó que la actividad argumentativa de los participantes promueve el uso de léxico mentalista. Si bien se identificó un mayor uso de este tipo de vocabulario en los niños de sectores medios, las interacciones entre niños incrementan su empleo especialmente en los niños de nivel socioeconómico bajo. Estos hallazgos pueden contribuir al diseño de intervenciones educativas orientadas a promover de modo sinérgico el desarrollo lingüístico, sociocognitivo y emocional infantil.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/65166/68488
dc.rightsDerechos de autor 2021 Lenguas Modernases-ES
dc.sourceLenguas Modernas; Núm. 57 (2021): Primer semestre; pp. 23-47es-ES
dc.source0719-5443
dc.source0716-0542
dc.titleMental state vocabulary in children’s argumentations. A study in argentine households from different social groupsen-US
dc.titleLéxico de estado mental en argumentaciones infantiles. Un estudio en hogares argentinos de distintos grupos socialeses-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record