Urban Pedagogy as a Tool for Curricular Resistance: Learning to Transcend the Pandemic
Pedagogía Urbana como una herramienta de resistencia curricular: aprendizaje para trascender la pandemia
Author
Molina-Guenante, Maximiliano
Ríos-Peters, Roxanna
Santi-Vargas, Alicia
Abstract
This essay seeks to reflect on Urban Pedagogy as a tool for education, exemplifying its practical application through an initiative developed by the Cedeus Ciudadanía Activa Program, together with teachers from the Liceo Polivalente Presidente José Manuel Balmaceda (Independencia, Metropolitan Region, Chile). First, we introduced and described the framework of Urban Pedagogy, which highlights the value of the city as a place, medium and object of education. Then, the impacts of the COVID-19 pandemic on the education system at a global and local level are reviewed, highlighting the problems related to online education as a strategy to continue educational trajectories in a pandemic context. Next, we discussed about the opportunity of this historical moment to rethink the place, the methodologies and the contents of education, describing the learning experience developed and the results of its application. Finally, we reflect on Urban Pedagogy as a strategy of curricular resistance to ongoing online education response and its contribution to the revaluation of daily experience as a source of knowledge, as well as to the transformation of citizens and the construction of the city. El presente ensayo busca reflexionar sobre la Pedagogía Urbana como herramienta para la educación, ejemplificando su aplicación práctica por medio de una iniciativa desarrollada por el Programa Ciudadanía Activa de Cedeus, junto a docentes del Liceo Polivalente Presidente José Manual Balmaceda (Independencia, Región Metropolitana, Chile). En primer lugar, se introduce y describe el marco de la Pedagogía Urbana, el cual pone de relieve el valor de la ciudad como lugar, medio y objeto de educación. Luego, se revisan los impactos de la pandemia de COVID-19 en el sistema educativo a nivel global y local, resaltando las problemáticas relacionadas con la educación en línea como estrategia para continuar las trayectorias educativas en pandemia. A continuación, se delibera sobre la oportunidad de este momento histórico para repensar el lugar, las metodologías y los contenidos de la educación, presentando la experiencia de aprendizaje desarrollada y los resultados de su aplicación. Finalmente, se reflexiona en torno a la Pedagogía Urbana como una estrategia de resistencia curricular frente a la educación a distancia y un aporte a la revalorización de la experiencia cotidiana como fuente de conocimiento, así como a la transformación de los/as ciudadanos/as y la construcción de ciudad.