Pedagogy of memory: Proposal to create lesson plans in second cycle of high school
Pedagogía de la memoria: propuesta para crear unidades didácticas en segundo ciclo de enseñanza media
Author
Velásquez Parraguez, Eduardo
Alarcón Palape, Álvaro
Abstract
The pedagogy of memory emerges as a theoretical proposal resulting from the need for a cohesive civic education in Latin America that considers the importance between teaching recent past and human rights to strengthen critical thinking in students. Its birth is part of the social and political changes of western societies in their advance towards the recovery of historical memory. For the purposes of incorporating this proposal in more specific contexts, the case of Chile presents a series of opportunities and disadvantages, therefore, for the purpose of its applying in the classrooms, the main guidelines that connect the national educational curriculum with pedagogy of memory are presented, in order to facilitate the creation of a lesson plan in the second cycle of high school. La pedagogía de la memoria surge como una propuesta teórica producto de la necesidad de una educación cívica cohesiva en América Latina que considere la importancia entre la enseñanza del pasado reciente y los derechos humanos para el fortalecimiento del pensamiento crítico en las y los estudiantes. Su nacimiento se enmarca en los cambios sociales y políticos de las sociedades occidentales en su avance por la recuperación de la memoria histórica. Para efectos de la incorporación de esta propuesta en contextos más específicos, el caso de Chile presenta una serie de oportunidades y desventajas, por ende, para efectos de su aplicación en las salas de clases se presentan los lineamientos principales que conectan el currículum educacional nacional con la pedagogía de la memoria, para así facilitar la creación de una unidad didáctica en segundo ciclo de enseñanza media.