The "Feminist May" at the Pontifical Catholic University of Chile
El “Mayo feminista” en la Pontificia Universidad Católica de Chile
Author
Miranda Leibe, Lucia
Roque López, Beatriz
Abstract
In 2018, a new social mobilization milestone was registered in Chile, the so-called “Mayo feminista”, where hundreds of Chilean students occupied the streets to call for the end to gender violence and discrimination within educational institutions. This research, based on a case study of the Pontifical Catholic University (PCU), seeks to answer the question how are the demands within the Feminist Student Movement (FSM) placed in the public debate for the design of policies with a gender perspective in Higher Education? To answer this question, the research field used an ethnographic observation during some of the key moments of the main building takeover (Casa Central), the deployment of semi-structured interviews with the main spokespersons and activists of the Movement, and the monitoring of the effects of the mobilizations through the Chilean press. It was observed that there has been a great coincidence concerning the demands promoted by the different branches of belonging to the FSM. However, the effects of changes within Higher Education Institutions are reflected in very different ways by the press, although it always highlighs: the recognition of the social name of transgender people, the protocolization of accompanying measures to victims of sexual harassment and the use of inclusive language. En 2018 se registró en Chile un nuevo hito de movilización social, el denominado “Mayo feminista”, donde cientos de estudiantes chilenas salieron a las calles para exigir el fin de la violencia de género y la discriminación dentro de las instituciones educativas. Esta investigación, tomando como caso de estudio lo ocurrido en la Pontificia Universidad Católica (PUC), busca responder cómo se instalan las demandas del Movimiento Estudiantil Feminista (MEF) en el debate público en pro del diseño de políticas con perspectiva de género en la educación superior. La recopilación de información consistió, por un lado, en observaciones etnográficas durante algunos de los momentos clave de la toma de la Casa Central y la realización de entrevistas semiestructuradas a las principales voceras y activistas del MEF; por otro lado, se hizo un seguimiento de los efectos de las movilizaciones a través de la prensa. Se observa una gran coincidencia en las demandas impulsadas por las feministas a través de las movilizaciones, independientemente de la corriente de pertenencia de las participantes. No obstante, los cambios provocados al interior de las instituciones de educación superior son reflejados de formas muy diferentes en la prensa, donde destacan el reconocimiento del nombre social de las personas transgénero, la protocolización de medidas de acompañamientos a víctimas de acoso o abuso sexual y el uso del lenguaje inclusivo.