• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Validity of Instrument Construction to Evaluate the Promotion of Metacognition in the Classroom

Validez de constructo de un instrumento para evaluar la promoción de la metacognición en el aula;

Author
Romo-Sabugal, Claudia

Juárez-Hernández, Luis Gibran

Tobón, Sergio

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6786
10.4067/S0718-07052021000300191
Abstract
An analysis on the construct validity and reliability on the instrument “Teaching Intervention Scale Towards Metacognition Development in the Classroom” were performed. The scale integrates 29 items organized in six aspects: the individual, the homework, the context, the planning, the monitoring and the evaluation which refer to the metacognitive skills that students should develop. The instrument was applied to 346 teachers of different educational levels (kindergarten, elementary, middle school, high school and college), and the analysis method was through the exploratory factor analysis, previously verifying data pertinence for its analysis through the method being chosen. Results showed that a single factor explained more than 55% of the variance and that in this factor, 22 offered items were represented, corresponding with what was theoretically proposed. The scale shows an optimal reliability value (Alfa de Cronbach: 0.88). It has been concluded that the instrument represents, very properly, the dimensions of the construct.
 
Se realizó un análisis de validez de constructo y confiabilidad del instrumento “Escala de Intervención Docente Orientada al Desarrollo de la Metacognición en el Aula”. La escala integra 29 ítems organizados en seis aspectos: sujeto, tarea, contexto, planeación, monitoreo y evaluación; todos estos aspectos conforman las habilidades metacognitivas que deberán desarrollar los estudiantes. El instrumento se aplicó a 346 docentes de distintos niveles educativos (preescolar, primaria, secundaria, preparatoria y universidad) y el método de estudio fue mediante el análisis factorial exploratorio, verificando previamente la pertinencia de los datos para su abordaje según el método elegido. Los resultados mostraron que un solo factor explicó más de 55% de la varianza y que en éste se encuentran representados los 22 ítems enunciados, correspondiéndose con lo propuesto teóricamente. La escala muestra un valor óptimo de confiabilidad (Alfa de Cronbach: 0.88). Se concluye que el instrumento representa de forma adecuada las dimensiones del constructo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB