Show simple item record

Validez de constructo de un instrumento para evaluar la promoción de la metacognición en el aula;

dc.creatorRomo-Sabugal, Claudia
dc.creatorJuárez-Hernández, Luis Gibran
dc.creatorTobón, Sergio
dc.date2021-12-07
dc.date.accessioned2022-03-07T11:07:01Z
dc.date.available2022-03-07T11:07:01Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6786
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000300191
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/178702
dc.descriptionAn analysis on the construct validity and reliability on the instrument “Teaching Intervention Scale Towards Metacognition Development in the Classroom” were performed. The scale integrates 29 items organized in six aspects: the individual, the homework, the context, the planning, the monitoring and the evaluation which refer to the metacognitive skills that students should develop. The instrument was applied to 346 teachers of different educational levels (kindergarten, elementary, middle school, high school and college), and the analysis method was through the exploratory factor analysis, previously verifying data pertinence for its analysis through the method being chosen. Results showed that a single factor explained more than 55% of the variance and that in this factor, 22 offered items were represented, corresponding with what was theoretically proposed. The scale shows an optimal reliability value (Alfa de Cronbach: 0.88). It has been concluded that the instrument represents, very properly, the dimensions of the construct.en-US
dc.descriptionSe realizó un análisis de validez de constructo y confiabilidad del instrumento “Escala de Intervención Docente Orientada al Desarrollo de la Metacognición en el Aula”. La escala integra 29 ítems organizados en seis aspectos: sujeto, tarea, contexto, planeación, monitoreo y evaluación; todos estos aspectos conforman las habilidades metacognitivas que deberán desarrollar los estudiantes. El instrumento se aplicó a 346 docentes de distintos niveles educativos (preescolar, primaria, secundaria, preparatoria y universidad) y el método de estudio fue mediante el análisis factorial exploratorio, verificando previamente la pertinencia de los datos para su abordaje según el método elegido. Los resultados mostraron que un solo factor explicó más de 55% de la varianza y que en éste se encuentran representados los 22 ítems enunciados, correspondiéndose con lo propuesto teóricamente. La escala muestra un valor óptimo de confiabilidad (Alfa de Cronbach: 0.88). Se concluye que el instrumento representa de forma adecuada las dimensiones del constructo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6786/7698
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 Núm. 3 (2021); 191-205en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 3 (2021); 191-205es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.titleValidity of Instrument Construction to Evaluate the Promotion of Metacognition in the Classroomen-US
dc.titleValidez de constructo de un instrumento para evaluar la promoción de la metacognición en el aulaes-ES
dc.titlept-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record