Make the familiar strange: analysis of a teaching exercise regarding the beliefs and conceptions that teachers who teach science classes have about their pedagogical work
Hacer de lo familiar extraño: análisis de un ejercicio docente respecto a las creencias y concepciones que profesoras y profesores que enseñan ciencias tienen sobre su labor pedagógica;
dc.creator | Silva Fernández, Marta | |
dc.creator | Brito Pacheco, Jennifer Diana | |
dc.creator | Larrosa López, Paulina Danisa | |
dc.creator | Sanzana Müller, Paulina Constanza | |
dc.creator | Busquets Püschel, Tamara Paola | |
dc.date | 2021-12-07 | |
dc.date.accessioned | 2022-03-07T11:07:06Z | |
dc.date.available | 2022-03-07T11:07:06Z | |
dc.identifier | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6778 | |
dc.identifier | 10.4067/S0718-07052021000300027 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/178713 | |
dc.description | The literature regarding the beliefs and conceptions that teachers have about their pedagogical practices is vast, both nationally and internationally, however, in the Chilean context, there are still some aspects to be known, particularly in the field of teaching and science learning where literature is almost non-existent. The present qualitative study analyzed 28 testimonies of teachers who teach science classes in the Los Ríos Region, to know the perception that have of their own pedagogical practices through an exercise called estrangement, in which had to explain to an extraterrestrial entity that did not know the work of a teacher, what their teaching profession consisted of and what it meant for them. The content analysis revealed that their conceptions vary between a traditional pole of teaching and an innovative pole based on a constructivist approach to education. The results demonstrate a more constructivist than behavioral conception of teaching, showing in turn that there is collaborative work within the educational community. | en-US |
dc.description | La literatura respecto a las creencias y concepciones que las y los profesores tienen sobre sus prácticas pedagógicas es vasta, tanto a nivel nacional como internacional, no obstante, en el contexto chileno, aún quedan algunos aspectos por conocer, particularmente en el ámbito de la enseñanza y aprendizaje de las ciencias, donde la literatura es escasa. El presente estudio cualitativo analizó 28 testimonios de profesores que imparten clases de ciencias en la Región de los Ríos, para conocer la percepción que tienen de sus propias prácticas pedagógicas por medio de un ejercicio denominado extrañamiento, en el cual debieron explicar a un ente extraterrestre que desconocía la labor de un profesor, en qué consistía su profesión y qué significaba para ellas y ellos. El análisis de contenido reveló que sus concepciones varían entre un polo tradicional de la enseñanza y un polo innovador basados en un enfoque constructivista de la educación. Los resultados demuestran una concepción más constructivista de la enseñanza que conductista, mostrando a su vez, que existe un trabajo colaborativo dentro de la comunidad educativa. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades. | es-ES |
dc.relation | http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6778/7690 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 Estudios Pedagógicos | es-ES |
dc.source | Pedagogical Studies; Vol. 47 Núm. 3 (2021); 27-43 | en-US |
dc.source | Estudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 3 (2021); 27-43 | es-ES |
dc.source | 0718-0705 | |
dc.source | 0716-050X | |
dc.title | Make the familiar strange: analysis of a teaching exercise regarding the beliefs and conceptions that teachers who teach science classes have about their pedagogical work | en-US |
dc.title | Hacer de lo familiar extraño: análisis de un ejercicio docente respecto a las creencias y concepciones que profesoras y profesores que enseñan ciencias tienen sobre su labor pedagógica | es-ES |
dc.title | pt-BR | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Estudios Pedagógicos
[0-9]{4}