• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The Phonological-Comprehensive Method. A contribution to teaching and learning literacy in Spanish

El método fonológico comprensivo: Un aporte a la enseñanza y aprendizaje de la lectoescritura en español

Author
Cotto Pidgeon, Eira Idalmy

Flores Reyes de Reichenbach, Mónica Genoveva

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6889
10.4067/S0718-07052022000200327
Abstract
In Guatemala, only one-third of the first graders achieve the competencies necessary for literacy learning. Different factors cause low reading and writing achievement, including the methodology used to teach literacy. Research shows little methodological mastery of teachers to teach reading and writing. They also show nescience of the neuropsychological and pedagogical foundations of literacy. This situation is the result of inadequate pre-service training and in-service professional development in the teaching of literacy. To overcome these deficiencies and achieve an effective acquisition of literacy in first grade, the authors developed the phonological-comprehensive method. They systematized the method in the guide and text for the student “180 days to learn to read and write”. This article describes the fundamentals, components, and application of this method as a contribution to the teaching and learning of early literacy in transparent languages such as Spanish.
 
En Guatemala, solo un tercio de los estudiantes de primer grado alcanzan las competencias necesarias para el aprendizaje de la lectoescritura. Esto se debe a diferentes factores, entre ellos la metodología utilizada para enseñar a leer y escribir. Las investigaciones demuestran poco dominio metodológico de los maestros para enseñar la lectoescritura, así como desconocimiento de los fundamentos neuropsicológicos y pedagógicos de este proceso. Esta situación es resultado de la escasa formación inicial y en servicio sobre la enseñanza de la lectura y escritura. Para superar estas deficiencias y lograr una adquisición efectiva de la lectoescritura en primer grado se desarrolló el método fonológico comprensivo y se sistematizó en la guía y texto para el estudiante «180 días para aprender a leer y escribir». En este artículo se describen los fundamentos, componentes y aplicación de este método como contribución a la enseñanza y aprendizaje de la lectoescritura en idiomas transparentes como el español.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB