Show simple item record

El método fonológico comprensivo: Un aporte a la enseñanza y aprendizaje de la lectoescritura en español

dc.creatorCotto Pidgeon, Eira Idalmy
dc.creatorFlores Reyes de Reichenbach, Mónica Genoveva
dc.date2022-11-23
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6889
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000200327
dc.descriptionIn Guatemala, only one-third of the first graders achieve the competencies necessary for literacy learning. Different factors cause low reading and writing achievement, including the methodology used to teach literacy. Research shows little methodological mastery of teachers to teach reading and writing. They also show nescience of the neuropsychological and pedagogical foundations of literacy. This situation is the result of inadequate pre-service training and in-service professional development in the teaching of literacy. To overcome these deficiencies and achieve an effective acquisition of literacy in first grade, the authors developed the phonological-comprehensive method. They systematized the method in the guide and text for the student “180 days to learn to read and write”. This article describes the fundamentals, components, and application of this method as a contribution to the teaching and learning of early literacy in transparent languages such as Spanish.en-US
dc.descriptionEn Guatemala, solo un tercio de los estudiantes de primer grado alcanzan las competencias necesarias para el aprendizaje de la lectoescritura. Esto se debe a diferentes factores, entre ellos la metodología utilizada para enseñar a leer y escribir. Las investigaciones demuestran poco dominio metodológico de los maestros para enseñar la lectoescritura, así como desconocimiento de los fundamentos neuropsicológicos y pedagógicos de este proceso. Esta situación es resultado de la escasa formación inicial y en servicio sobre la enseñanza de la lectura y escritura. Para superar estas deficiencias y lograr una adquisición efectiva de la lectoescritura en primer grado se desarrolló el método fonológico comprensivo y se sistematizó en la guía y texto para el estudiante «180 días para aprender a leer y escribir». En este artículo se describen los fundamentos, componentes y aplicación de este método como contribución a la enseñanza y aprendizaje de la lectoescritura en idiomas transparentes como el español.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6889/7973
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 2 (2022); 327-349en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 2 (2022); 327-349es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectConciencia fonológicaes-ES
dc.subjectprincipio alfabéticoes-ES
dc.subjectfluidezes-ES
dc.subjectcomprensión lectora y escrituraes-ES
dc.subjectPhonological awarenessen-US
dc.subjectalphabetic principleen-US
dc.subjectfluencyen-US
dc.subjectreading comprehension and writingen-US
dc.titleThe Phonological-Comprehensive Method. A contribution to teaching and learning literacy in Spanishen-US
dc.titleEl método fonológico comprensivo: Un aporte a la enseñanza y aprendizaje de la lectoescritura en españoles-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record