• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Professional Learning Communities in Chile: Dimensions and Development Stages

Comunidades de Aprendizaje Profesional Docente en Chile: Dimensiones y fases de desarrollo;

Author
Cabezas, Verónica

Gómez, Constanza

Orrego, Vanessa

Paz Medeiros, María

Palacios, Pilar

Nogueira, Amanda

Suckel, Marcela

Peri, Armando

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6784
10.4067/S0718-07052021000300141
Abstract
Situated continuing teacher training, and particularly teacher collaboration and the development of professional learning communities in educational establishments, has gained relevance as a professional development mechanism. This study focuses on the analysis of the different dimensions that form a Professional Learning Community (PLC), their relationship with the personal characteristics of the participants and their schools, along with their classification and characterization depending on the development stages of a PLC. For this purpose, we carried out a mix method design in 49 schools of the Metropolitan and Bio-Bio regions in Chile, applying questionnaires to 889 education professionals and 100 school managers. The results indicate that principals have a better perception of the dimensions of professional learning communities than teachers, and that teachers that work in early-childhood settings, have a better perception than those working in other grade levels.
 
La formación continua situada, en particular, la colaboración docente y el desarrollo de comunidades de aprendizaje profesional en los establecimientos educacionales, ha cobrado especial relevancia como mecanismos de desarrollo profesional. Esta investigación se centra en el análisis de las diferentes dimensiones que componen una Comunidad de Aprendizaje Profesional (CAP), la relación con características individuales de sus integrantes y sus establecimientos, junto con la clasificación y caracterización de los establecimientos en función de las fases de desarrollo de una CAP. Para ello, se realizó un diseño metodológico mixto secuencial a 49 establecimientos en la Región Metropolitana y Bío-Bío, aplicándose 889 cuestionarios a profesionales de la educación y 100 a directivos, además de 15 entrevistas en profundidad. Los resultados arrojan, entre otras cosas, que los directivos tienen mejor percepción sobre las dimensiones de una CAP que los profesionales de la educación, y que los profesionales que se desempeñan en el nivel de educación párvulos tienen mejor percepción que los de otros niveles.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB