• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Building a typology of evaluative competences in History, Geography and Social Sciences: Evidence from the Teaching Evaluation

Construyendo una tipología de competencias evaluativas en Historia, Geografía y Ciencias Sociales: Evidencias desde la Evaluación Docente

Author
Zúñiga González, Carmen Gloria

Abricot Marchant, Nicole

Cárdenas Aguilera, Priscila

García González, Carolina

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6876
10.4067/S0718-07052022000200081
Abstract
This study analyzes the assessment practices of History, Geography and Social Sciences teachers rated as outstanding by the Chilean Teaching Evaluation System. Following a qualitative design, quantitative and qualitative inputs were combined to analyze evidence presented in the teaching portfolio. From descriptive methods, based on Grounded Theory, a set comprised of the assessment tasks and the explanations of learning outcomes was analyzed. Results provide evidence on which a typology of evaluative competencies of the teachers of the subject was built, where it is possible to relate the type of disciplinary skills requested in the assessment tasks with the characteristics of explanations about the learning outcomes of their students, demonstrating that the pedagogical content knowledge of the discipline is fundamental in the assessment processes.
 
El presente estudio analiza las prácticas evaluativas de profesores de Historia, Geografía y Ciencias Sociales destacados del sistema educacional chileno. Siguiendo un diseño cualitativo, se combinaron insumos cualitativos y cuantitativos para analizar las evidencias de los profesores, presentadas en el Portafolio de la Evaluación Docente del país. A través de métodos descriptivos y basados en Teoría Fundamentada, se analizaron los instrumentos de evaluación presentados y las explicaciones del logro de los resultados de los estudiantes, respectivamente. Los resultados entregan evidencias sobre las que se construyó una tipología de competencias evaluativas de los docentes de la asignatura, donde es posible relacionar el tipo de habilidades disciplinares solicitadas en los instrumentos de evaluación con las características de explicaciones sobre los logros de aprendizaje de sus estudiantes, demostrándose que el conocimiento didáctico de la disciplina es fundamental en los procesos evaluativos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB