• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item

El sistema escuela: un acercamiento Desde el paradigma de la Complejidad

Author
Almonacid Fierro, Aquiles Alejandro

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/852
10.29344/07180772.19.852
Abstract
RESUMEN El presente documento, pretende entregar una mirada acerca del sistema escolar, a partir de las nociones de complejidad, enfoque sistémico y concepción epistemológica, que permita reflexionar sobre los procesos educativos que desarrolla la escuela en procura de la denominada "calidad educativa" . El planteamiento es que de continuar las existentes condiciones, vale decir, aplicando modelos lineales y sumativos fuertemente arraigados en el paradigma de la simplicidad, es muy difí­cil responder a las expectativas que la sociedad ha depositado en la sistema educativo, puesto que en la actualidad la navegación por el océano del conocimiento requiere nuevas coordenadas, nuevas cartas de navegación, nuevos instrumentos, para emigrar del archipiélago al continente. Palabras claves: escuela - sistema - complejidad - epistemologí­a. SCHOOL SYSTEM: AN APPROACH FROM THE PARADIGM OF COMPLEXITY ABSTRACT This article aims to give a look about the school system, from the notions of complexity, systemic and epistemological approach that allows reflection on educational processes developed by the school in pursuit of the so-called "quality education" . The approach is to continue the existing conditions, i.e., using linear models and summative deeply rooted in the paradigm of simplicity, it is very difficult to respond to the expectations that society has in the education system, since currently the navigating by the ocean of knowledge requires new dimensions, new charts, new instruments, to emigrate from the islands to the mainland. Key Words: school - system- complexity- epistemologyProfesor de Educación Fí­sica, Magí­ster en Motricidad Humana. Docente Universidad Autónomade Chile sede Talca. E mail: aalmonacidf@uautonoma.cl
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB