• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Foro Educacional
  • View Item

An Inclusive Proposal Towards Oral Comprehension in Blind and Seeing Students

Una propuesta incluyente, hacia la comprensión oral de estudiantes ciegos y videntes

Author
Calderón Peña, Ludivia

Linares Cortés, Leydy Yicela

Garcí­a Orjuela, Erly Mercedes

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/2136
10.29344/07180772.33.2136
Abstract
In the face of inclusive education, this article proposes determining the effect of a pedagogical and didactic proposal mediated by the principles and guidelines of the Universal Design for Learning (UDL), to promote and strengthen oral comprehension in blind and seeing students from the school OEA IED, B campus. From a qualitative perspective of action-pedagogical research, this study examines the effect of the pedagogical proposal designed based on the Natural Sciences and Environmental Education Guidelines, around the topic of "Animals." Five interactions were performed based on the principles of UDL, which correspond to: multiple forms of representation, expression and implication, guiding students through the experience of each activity, from a perspective of multi-sensory perception. The study was carried out with 32 seeing students and one blind student from course 102. The initial survey revealed evidence of difficulties in literal and inferential oral comprehension. After the implementation of the proposal, the final questionnaire showed significant progress in the comprehension processes for all students and especially for the congenitally blind student. As a result, the importance of inclusive education is confirmed, with emphasis on the blind student who, due to his disability, requires additional support to guarantee access to information and learning in terms of comprehension, enabling experiences in different curricular areas for all students and promoting collaborative learning.
 
Frente a la educación inclusiva, el presente artí­culo propone determinar el efecto que tiene una propuesta pedagógica y didáctica mediada por los principios y pautas del Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA), para promover el fortalecimiento de la comprensión oral en estudiantes ciegos y videntes del colegio OEA IED, sede B. Desde una perspectiva cualitativa de investigación acción-pedagógica, este estudio indaga sobre el efecto de la propuesta pedagógica diseñada con base en los Lineamientos de Ciencias Naturales y Educación Ambiental, desde el tema "Los animales" . Se desarrollaron cinco interacciones mediadas por los principios del DUA, que corresponden a: múltiples formas de representación, de expresión y de implicación, conduciendo a que los estudiantes vivencien cada actividad, bajo la óptica de la percepción multisensorial. El estudio se realiza con 32 estudiantes videntes y uno ciego, pertenecientes al curso 102. En un cuestionario inicial se evidencia la dificultad en comprensión oral, literal e inferencial; posterior a la implementación de la propuesta, se observa en el cuestionario final un avance significativo en los procesos de comprensión de todos los estudiantes y, especialmente, en el niño ciego congénito. Como resultado, se confirma la importancia de una educación inclusiva, haciendo énfasis en el estudiante ciego quien, por su discapacidad, requiere de apoyos para garantizar el acceso a la información y al aprendizaje frente a la comprensión, posibilitando experiencias en las diferentes áreas curriculares para todos los estudiantes y promoviendo el aprendizaje colaborativo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB