Develop communicative competencies, a perspective in the process of teaching reading skills.
Desarrollar competencias comunicativas, una perspectiva en el proceso de enseñanza de las habilidades de la lectura
Author
Rodriguez Segura, Enid Adriana
Mórales Benítez, María Yaned
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/255910.29344/07180772.37.2559
Abstract
This document gives an account of the process of transformation of a teacher's teaching practice in primary school areas by means of a research process of her own work around planning, implementation and evaluation actions, objectified in four cycles of reflection, which allow to demonstrate the incorporation of new strategies to strengthen the teaching process towards the development of reading skills in her students. The scope of this research is descriptive in nature, it is carried out within the qualitative approach, under the Action Research design, using as Lesson Study as a path to understand the practice, reflect on it and improve it, taking into account all the elements that converge in it. The framework of the Teaching for Understanding (EpC) is taken to redefine the constituent actions, in an intentional exercise of teaching that opts for the development of understandings, achieving the redefinition of the teaching process, based on the recognition of the purposes to be developed in the areas, strengthening the skills and competencies of written language, through cross-cutting processes that allow the linking of different areas of knowledge, resulting in significant learning processes, actively linking the student in the learning process and strengthening the teacher's pedagogical knowledge in an exercise in practicing professionalization. El presente artículo da cuenta del proceso de transformación de la práctica de enseñanza de una docente en áreas de primaria desde un proceso de investigación de su propio quehacer en torno a las acciones de planeación, implementación y evaluación, objetivadas en cuatro ciclos de reflexión, que permiten evidenciar la incorporación de nuevas estrategias para fortalecer el proceso de enseñanza hacía el desarrollo de competencias de lectura en sus estudiantes. El alcance de esta investigación es de carácter descriptivo, se realiza desde el enfoque cualitativo, bajo el diseño de la Investigación Acción, utilizando como método la Lesson Study como una ruta para comprender la práctica, reflexionarla y mejorarla, teniendo en cuenta todos los elementos que confluyen en la misma. Se toma el marco de la Enseñanza para la Comprensión (EpC) para redefinir las acciones constitutivas, en un ejercicio intencionado de enseñanza que opta por el desarrollo de comprensiones, logrando la redefinición del proceso de enseñanza, partiendo del reconocimiento de los propósitos a desarrollar en las áreas, fortaleciendo las habilidades y competencias del lenguaje escrito, mediante procesos transversales que permiten la vinculación de diferentes áreas del conocimiento, que derivan en procesos significativos de aprendizaje, vinculando de manera activa al estudiante en el proceso de aprendizaje y fortaleciendo el saber pedagógico del docente en un ejercicio de profesionalización de la práctica.