ANALYSIS PROTOCOL ABOUT DIFFERENT ASPECTS OF VOCATIONAL TRAINING TEACHERS JOB SATISFACTION. FACTORIAL CONFIRMATORY ANALYSIS
Protocolo de análisis de diversos aspectos de la satisfacción laboral de profesorado de formación profesional. Análisis factorial confirmatorio
dc.creator | González í lvarez, María | |
dc.date | 2021-07-06 | |
dc.date.accessioned | 2022-03-07T11:20:35Z | |
dc.date.available | 2022-03-07T11:20:35Z | |
dc.identifier | http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/2638 | |
dc.identifier | 10.29344/07180772.36.2638 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/178911 | |
dc.description | The goal of this paper is conducting an exploratory study on the job satisfaction of vocational training teachers in Spain in relation to several aspects of their work, such as responsibility positions, relationships, facilities and resources of the school, training, labor issues and the recognition of their work, as well as harassment, mistreatment and aggression. To this purpose, the author designed an ad hoc protocol which was sent by email to a sample of schools and 416 teachers filled it in. The author performed descriptive analyzes, mean difference and multivariate analysis. Once a factorial confirmatory analysis was performed, adjustment indexes are: X2/gl=1.622, GFI=.902, RMSEA=.046, CFI=.976, TLI=.972, IFI=.976, NFI=.940, RFI=.929, PNFI=.799. Conbrach´s coefficients .949. The model counts are good internal consistency and an accurate goodness fit index. Teachers show a medium-high satisfaction about their work, the relationships with the educational community, work environment, teaching and material resources, areas, facilities and working hours. They rate their satisfaction as "average" in their relations with institutions, their initial training, remuneration and recognition by part of the educational community. They consider their satisfaction as "medium-low" concerning several issues of their training, their recognition by the institutions and their chances for promoting. Some of the teachers have experienced harassment, mistreatment and aggression. It is necessary to improve the relations of the teachers with the administration and the training, as well as eliminate abuse. This work may contribute to improve the personal and professional situation of teachers and therefore the quality of the education in the schools. | en-US |
dc.description | El objetivo del presente trabajo es realizar un estudio exploratorio sobre la satisfacción laboral del profesorado de formación profesional de España, analizada respecto al ejercicio en cargos de responsabilidad, interrelaciones, instalaciones y recursos, formación, aspectos laborales y la valoración que se realiza del trabajo, así como situaciones de "acoso, maltrato o agresión" sufridas. Un protocolo elaborado ad hoc fue enviado por correo electrónico a una muestra de centros y cumplimentado por 416 docentes. Se realizaron análisis descriptivos, diferencia de medias y análisis multivariado. Los índices de ajuste obtenidos del análisis factorial confirmatorio son: X2/gl=1.622, GFI=.902, RMSEA=.046, CFI=.976, TLI=.972, IFI=.976, NFI=.940, RFI=.929, PNFI=.799. El coeficiente de fiabilidad de Cronbach es .949. El modelo cuenta con buena consistencia interna e índices de bondad de ajuste adecuados. El profesorado de FP tiene una satisfacción "media-alta" con el trabajo que realiza, relaciones con la comunidad educativa, ambiente de trabajo, recursos didácticos y materiales, espacios, instalaciones y horarios. Se valoran como "media" su satisfacción en las relaciones con instituciones, formación inicial, retribuciones y valoración por parte de la comunidad educativa. Siendo "media-baja" la satisfacción sobre diversos aspectos de su formación y valoración por parte de las instituciones y posibilidades de promoción. Sufre situaciones de "acoso, maltrato o agresión" . Debe mejorarse su satisfacción en las relaciones con las instituciones y la formación, así como eliminar las situaciones de maltrato sufridas. Cabe esperar que el presente estudio contribuya a mejorar la situación personal y profesional del referido profesorado y por consiguiente la calidad de la enseñanza | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Católica Silva Henríquez | es-ES |
dc.relation | http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/2638/2254 | |
dc.rights | Derechos de autor 2021 Foro Educacional | es-ES |
dc.source | Foro Educacional; Núm. 36 (enero - julio 2021): Foro Educacional; 47-78 | en-US |
dc.source | Foro Educacional; Núm. 36 (enero - julio 2021): Foro Educacional; 47-78 | es-ES |
dc.source | 0718-0772 | |
dc.source | 0717-2710 | |
dc.subject | Job satisfaction. Teachers. Factorial confirmatory analysis. Vocational training. | en-US |
dc.subject | Satisfacción laboral. Profesorado. Análisis factorial confirmatorio. Formación profesional | es-ES |
dc.title | ANALYSIS PROTOCOL ABOUT DIFFERENT ASPECTS OF VOCATIONAL TRAINING TEACHERS JOB SATISFACTION. FACTORIAL CONFIRMATORY ANALYSIS | en-US |
dc.title | Protocolo de análisis de diversos aspectos de la satisfacción laboral de profesorado de formación profesional. Análisis factorial confirmatorio | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Artículo evaluado por pares | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Foro Educacional
[0-9]{4}