Social-emotional education seeks a place in elementary school
La formación socioemocional busca cupo en la escuela primaria en Colombia
Author
Grijalba Quiroz, Nora Isabel
Pérez Canencio, Yasmín
Garcia Cano, Lupe
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/274310.29344/07180772.36.2743
Abstract
Socio-emotional intelligence is the ability to identify, communicate and drive one's emotions as well as to empathize and express social skills with others. Based on theresearch: "Teaching perspective on the state of socio-emotional formation in Colombia" that has within its objectives, to establish how social and emotional formation ineducational institutions is made feasible, one of the findings is framed for this publication. The method used for the study is qualitative and its scope is descriptivewith the application of an online survey, as a research tool, which is conducted by 110 educators with diverse roles within different institutions located in different cities ofColombia. One of the findings is that in primary school, the incorporation of socio-emotional training in educational establishments is carried out in two main ways, one,with the support of the psycho-counselor and the other, in the personal judgment of the teacher. This result shows that one of the priorities needs in the Colombian education isto fully involve the development of social and emotional skills with cognitive skills in the training of students, in a systematic, constant, and effective way. La inteligencia socioemocional es la capacidad que permite identificar, comunicar y conducir las emociones propias como empatizar y expresar habilidades sociales con los otros. El dominio de estas habilidades y su respectiva formación en la escuela, permitiría evidenciar una convivencia y clima de aula adecuado que beneficia a toda la comunidad educativa. Dada la importancia, se realiza la presente investigación que tiene como objetivo "Analizar desde la perspectiva de los docentes cómo se está dando en las instituciones educativas colombianas la formación socioemocional" . El método utilizado para el estudio es cualitativo y su alcance es descriptivo, se aplicó una encuesta online, como instrumento de investigación, que fue diligenciada por 110 educadores con diversos roles al interior de distintas instituciones ubicadas en diferentes ciudades de Colombia. Uno de los hallazgos es que en primaria, la incorporación de la formación socioemocional en los establecimientos educativos, se efectúa a través de dos formas principalmente, una, con el apoyo del psicoorientador y la otra, a juicio personal del docente. Este resultado visibiliza que una de las necesidades prioritarias en la educación colombiana consiste en involucrar, cabalmente, el desarrollo de las habilidades sociales y emocionales con las cognitivas en la formación de los estudiantes, de manera sistemática, constante y efectiva.