Knowledge assessment of preschool oral health program in nursery schools, through a survey
Evaluación del conocimiento del programa preescolar de salud bucal en parvularias, mediante una encuesta
Author
Chang, Silvana
Quiroz, Mariela
Abstract
Objective: To design and determine an instrument that evaluates the knowledge of nursery educators regarding the oral health of children in Valparaíso.Methods: Case series, cross-sectional study. A survey of 23 questions was conducted based on the contents of the “Oral health promotion and prevention program for preschool children of MINSAL 2007” applied to 244 nursery schools.Results: The survey presented a Cronbach Alpha of 0.84. A 3.5 grade point average (95% CI: 3.4-3.6) was obtained according to the scale from 1 to 7, which represents the level of knowledge of nursery schools, where the best qualified area was Nutrition.Conclusions: Nursery schools have poor knowledge in relation to oral health program of preschool children, so training in relation to this topic is necessary. Objetivo: Diseñar y determinar un instrumento que evalúe el conocimiento de las educadoras de párvulo respecto a la salud oral de los niños en Valparaíso.Métodos: Estudio de serie de casos, transversal. Se realizó una encuesta de 23 preguntas que se basaron en los contenidos del “Programa de promoción y prevención en salud bucal para niños y niñas preescolares, MINSAL, 2007” aplicada a 244 parvularias.Resultados: La encuesta presentó un Alpha de Cronbach de 0,84. Se obtuvo una media de nota 3,5 (IC 95%: 3.4-3.6) según la escala del 1 al 7, que representa el nivel de conocimiento de las parvularias, en donde el área mejor calificada fue la alimentación. Conclusiones: Las parvularias presentan conocimiento deficiente en relación al programa de salud bucodentaria, por lo que es necesaria una capacitación en relación a esta temática.