Evaluation of a remote audiovisual educational intervention on oral health for preschool and school caregivers during health crisis due to SARS-CoV-2
Evaluación de intervención educativa audiovisual remota en salud oral para cuidadores de preescolares y escolares durante crisis sanitaria por SARS-CoV-2
Author
Castro, Marcelo
Pinto, Cecilia
Solar, Melissa
Abstract
Objective: To evaluate the effectiveness of audiovisual educational material in preschool and school caregivers remotely. The specific objectives are to evaluate the knowledge of the population before and after the delivery of audiovisual material. Materials and methods: Cross-sectional experimental pilot study. An analysis of the literature on oral hygiene and healthy eating habits was executed to prepare seven educational audiovisual capsules on the investigated topics. A total of 30 entry and exit surveys were applied to a cohort of caregivers of preschool and school children between the ages of three and twelve in Chile, who voluntarily and anonymously answered two forms with closed-ended questions, before and after the visualization of audiovisual capsules. A score was applied to each response, and the comparison between the initial and final survey was analyzed using the STATA 15.1 Software. Results: The analysis of the results showed that there is a statistically significant difference (p <0.005) between both surveys, with an increase in the correct answers in the second survey. Conclusion: The intervention of the audiovisual educational material presented in this study was effective in its purpose and proved to be a reliable educational strategy for remote work. Objetivo: Evaluar la eficacia de material educativo audiovisual en cuidadores de preescolares y escolares de manera remota. Los objetivos específicos fueron evaluar el conocimiento de la población previo y posterior a la entrega del material audiovisual y comparar las respuestas de los participantes de ambas encuestas. Materiales y métodos: Estudio piloto experimental transversal. Se hizo un análisis de literatura sobre hábitos de higiene oral y alimentación saludable, para elaborar 7 cápsulas audiovisuales educativas sobre los temas investigados. Se aplicó un total de 30 encuestas de entrada y de salida a una cohorte de cuidadores de niños preescolares y escolares de Chile, entre los tres y doce años, quienes respondieron voluntaria y anónimamente dos formularios con preguntas de respuesta cerrada, antes y después de la visualización de las cápsulas audiovisuales. A cada respuesta se le aplicó un puntaje, y la comparación entre la encuesta inicial y final se analizó mediante el Software STATA 15.1. Resultados: El análisis de los resultados demuestra que existe una diferencia estadísticamente significativa (p<0.005) entre ambas encuestas, con un aumento de respuestas correctas en la segunda encuesta.Conclusión: La intervención del material educativo audiovisual presentado en este estudio fue efectiva en su finalidad y demuestra ser una estrategia educativa confiable de trabajo remoto, por lo que se acepta la hipótesis planteada.