The “Plaza de la Dignidad” as a Scene of Protest. The Cultural Dimension in understanding the Chilean October Event
La “Plaza de la Dignidad” como escenario de protesta. La dimensión cultural en la comprensión del acontecimiento de Octubre chileno
Author
Paredes P., Juan Pablo
Abstract
How did cultural factors participate in the event of October in Chile? How were these factors related to each other? What implications did they have for collective action and social life? The purpose of the article is to carry out a cultural reading of the October event. To do this, a dialogue is proposed between cultural sociology and cultural studies, applied to the October protest movement, resorting to interpretive research tools. The appropriation of Plaza Italia, in Santiago, by the protesters, is used in an illustrative way to highlight the cultural elements and their interactions. Among the findings, the production of meaning based on motifs and frames stands out, the production of its own symbolism and iconography and the deployment of performances that allow defining the Plaza itself as an artifact of protest. Then certain scopes of the above for civil society are discussed. It concludes with a projection of the work and a brief reflection on the relationship between social sciences and humanities to deploy an interpretive strategy of empirical research. ¿Cómo participaron los factores culturales del acontecimiento de Octubre en Chile? ¿Cómo se relacionaron entre sí tales factores? ¿Qué alcances tuvieron para la acción colectiva y la vida social? El artículo tiene como propósito realizar una lectura cultural del acontecimiento de Octubre. Para hacerlo, se propone un dialogo entre la sociología cultural y los estudios culturales, aplicados al movimiento de protesta de Octubre, recurriendo a herramientas de la investigación interpretativa. Se utiliza de manera ilustrativa la apropiación de Plaza Italia, en Santiago, por los manifestantes, para resaltar los elementos culturales y sus interacciones. Dentro de los hallazgos destaca la producción de encuadres para la movilización, la producción de una simbología e iconografía propia y el despliegue de performances que permiten definir a la Plaza misma como un artefacto de protesta. Posteriormente se discuten ciertos alcances de lo anterior para la sociedad civil. Se concluye con una proyección del trabajo y una breve reflexión sobre la relación ciencias sociales y humanidades para desplegar una estrategia interpretativa de investigación empírica.
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