EFFECTIVENESS AND ECONOMIC VALUE ADDED OF THE SUPERMARKETS SECTOR COLOMBIA
EFECTIVIDAD Y VALOR ECONÓMICO AGREGADO DEL SECTOR SUPERMERCADOS EN COLOMBIA
Author
Rivera Godoy, Jorge
Abstract
The effectiveness of the financial performance of supermarkets is traditionally analyzed
with indicators with accounting information, given the limitation of the vast majority of
accessing market information because they are not listed on stock exchanges; This type
of examination does not make it possible to know if the financial objective of creating value
is being met, hence new methodologies have emerged, based on value management,
which allow evaluating financial performance by measuring its created value. The
objective of this study is to examine the financial management of the supermarkets sector in
Colombia between 2014 and 2020, using as a methodology the static and trend analysis
of indicators of accounting origin and value management that determine its growth,
effectiveness and value economic aggregate (EVA) and making comparisons with related
sectors at the national level and in emerging economies. It is found that said sector
increases its sales and assets, and its net profit varies; achieves accounting returns in six
years largely influenced by the behavior of efficiency in the control of expenditures;
however, it fails to create value in any given year because the after-tax average return on
operating net assets is below the average cost of capital. The behavior of the EVA follows
the orientation of the performance after tax of the operating net assets, which in turn
maintains a positive relationship with the operating profit margin after tax, corroborating
the relevance of the effectiveness in the control of costs and expenses over the financial
performance of organizations in this sector. These findings can be complemented with
research for similar age groups and legal nature. La efectividad del desempeño financiero de supermercados tradicionalmente se analiza
con indicadores con información contable, dada la limitación de la gran mayoría de
acceder a información del mercado por no estar cotizando en bolsas de valores; este
tipo examen no posibilita saber si se cumple el objetivo financiero de crear valor, de
ahí que hayan aflorado nuevas metodologías, basada en la gestión del valor, que permiten
evaluar el desempeño financiero mediante la medición de su valor creado. Este estudio
tiene como objetivo examinar la gestión financiera del sector supermercados en Colombia
entre los años 2014 y 2020, empleando como metodología el análisis estático y de tendencias
de indicadores de origen contable y de gestión de valor que determinan su crecimiento,
efectividad y valor económico agregado (EVA) y haciendo comparaciones con sectores afines
en el ámbito nacional y de economías emergentes. Se encuentra que dicho sector aumenta
sus ventas y activos, y varía su utilidad neta; logra rendimientos contables en seis años
influenciados en gran medida por el comportamiento de la eficacia en el control de
erogaciones; sin embargo, no logra crear valor en algún año debido a que la rentabilidad
promedio del activo neto operacional después de impuestos es inferior al promedio del
costo de capital. El comportamiento del EVA sigue la orientación del rendimiento después
de impuestos del activo neto operacional, que a su vez mantiene una relación positiva con
el margen de utilidad operacional después de impuestos, corroborando la relevancia de la
eficacia en el control de costos y gastos sobre el desempeño financiero de las organizaciones
de este sector. Estos hallazgos pueden complementarse con investigaciones para grupos
semejantes en edad y naturaleza jurídica.