• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Pedagogía Universitaria y Didáctica del Derecho
  • View Item

Neoliberal public policies and invisibilization of the quality of the curriculum in chilean higher education

Políticas públicas neoliberales e invisibilización de la calidad del currículo en la educación superior chilena;
Políticas públicas neoliberais e invisibilização da qualidade do currículo na educação superior chilena

Author
González Ramírez , Isabel Ximena

Vargas Ugalde, Johanna Carla

Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/61181
10.5354/0719-5885.2022.61181
Abstract
This article deals with public curricular policies in Chile over the last 50 years, for which it was investigated from a qualitative, exploratory-descriptive, critical and socio-historical perspective in the legal texts or reports on educational policies published during: the government of the Unidad Popular (1970-1973); the dictatorship (1973-1990); and the democratic period (1990-2020). This made it possible to identify and describe the neoliberal ideological elements that underpin current education policy, revealing both the transitions of power and the structures and modes of operation. It is concluded that the hegemonic mental models are entrenched in these policies, especially in the last two periods, with the current curriculum being a misaligned element of the relevant social problems and whose strategies and discursive structures have supranational hegemonic ideologies, therefore, their adherence or rejection does not slow down the advance of these macro-trends.
 
El presente artículo aborda las políticas públicas curriculares en Chile durante los últimos cincuenta años, para lo cual se indagó desde una perspectiva cualitativa, exploratorio-descriptiva, crítica y sociohistórica en los textos legales o informes de políticas educativas publicados en el gobierno de la Unidad Popular (1970-1973); la Dictadura (1973-1990); y el período democrático (1990-2020). Lo anterior permitió identificar y describir los elementos ideológicos neoliberales que cimientan la actual política educativa, develando tanto los tránsitos del poder, como sus estructuras y modos de funcionamiento. Se concluye que los modelos mentales hegemónicos se encuentran enquistados en estas políticas, en especial en los últimos dos períodos, siendo el currículo actual un elemento desalineado de los problemas sociales relevantes y cuyas estrategias y estructuras discursivas poseen idearios hegemónicos supranacionales, por ende, su adhesión o rechazo no frena el avance de estas macrotendencias.
 
Este artigo trata das políticas públicas curriculares no Chile durante os últimos 50 anos, para as quais foi investigada a partir de uma perspectiva qualitativa, exploratório-descritiva, crítica e sócio-histórica nos textos legais ou relatórios de política educacional publicados em: o governo da Unidade Popular (1970-1973); a ditadura (1973-1990); e o período democrático (1990-2020). O exposto permitiu identificar e descrever os elementos ideológicos neoliberais que sustentam a atual política educacional, revelando tanto os trânsitos de poder, quanto as estruturas e modos de funcionamento. Conclui-se que os modelos mentais hegemônicos estão entrincheirados nessas políticas, especialmente nos dois últimos períodos, sendo o currículo atual um elemento desalinhado dos problemas sociais relevantes e cujas estratégias e estruturas discursivas possuem ideologias hegemônicas supranacionais, portanto, sua adesão ou rejeição não impede o avanço dessas macrotendências.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB