The role of research in legal education: An issue of power and coloniality
El papel de la investigación en la educación jurídica: Un problema de poder y colonialidad;
O papel da pesquisa na educaçâo jurídica: Um problema de poder e colonialidade
Author
Silva García, Germán
Pérez-Salazar, Bernardo
Full text
https://pedagogiaderecho.uchile.cl/index.php/RPUD/article/view/6145310.5354/0719-5885.2021.61453
Abstract
This article breaks ground explaining the benefits of using legal and socio-legal research in legal pedagogy. It offers a critical review of research quality assessment systems currently in use in the social sciences, taking criminological research as a case to illustrate the analysis. Among its findings, it reveals that the quantitative, bibliometric, and formal model adopted by Colombia´s Ministry of Science to rank the quality of journal articles in social sciences, based mainly on SCOPUS and WOS indexes, does not necessarily lead to top quality research. Instead, it damages sovereignty, restricts the freedom to research, reaffirms cultural colonialism, and negatively affects the potential benefits of using research as an input in legal pedagogy. It concludes suggesting a more open and pluralistic research quality assessment system for social sciences. Se explica el impacto de la investigación jurídica y sociojurídica en el campo de la pedagogía del Derecho. Esto, a su vez, conduce a una revisión crítica del sistema de valoración de la calidad de la investigación en ciencias sociales. Tomando la investigación en criminología como caso para ejemplificar el análisis, se establece que el modelo cuantitativo, bibliométrico y formal utilizado por el Ministerio de Ciencia en Colombia para valorar la calidad artículos académicos en ciencias sociales, con base en los índices de SCOPUS y WOS, lesiona la soberanía, restringe la libertad de investigación, favorece el colonialismo cultural y tiene, sin incidir de modo necesario en la calidad de la investigación, efectos negativos sobre el propósito mencionado de usar la investigación como insumo para la pedagogía jurídica. Al final, se postula un sistema de valoración de la calidad de la investigación en ciencias sociales más abierto y pluralista. Explica-se o impacto da pesquisa jurídica e sócio-jurídica no campo da pedagogia do Direito. Isso, por sua vez, leva a uma revisão crítica do sistema de avaliação da qualidade da pesquisa em ciências sociais. Tomando a pesquisa de criminologia como um caso para exemplificar a análise, estabelece-se que o modelo quantitativo, bibliométrico e formal usado pelo Ministério da Ciência da Colômbia para avaliar a qualidade dos artigos acadêmicos em ciências sociais, com base no SCOPUS e WOS fere a soberania, restringe a liberdade de pesquisa, favorece o colonialismo cultural e tem, sem necessariamente afetar a qualidade da pesquisa, efeitos negativos sobre o propósito mencionado de utilizar a pesquisa como insumo da pedagogia jurídica. No final, é proposto um sistema mais aberto e pluralista de avaliação da qualidade da pesquisa em ciências sociais.
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