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Poetry theory in "Taste of me" and "Palabrarmas" by Cecilia Vicuña

Teoría de la poesía en "Sabor a mí " y "Palabrarmas" de Cecilia Vicuña

Author
Rojas Canouet, Gonzalo

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/rizomas/article/view/5378
10.35588/ayr.v4i1.5378
Abstract
This article analyzes two books by Chilean poet Cecilia Vicuña, Sabor a mí and Palabrarmas. The analysis is structured in three moments that are linked from smallest to largest:  stories and enunciations (strands), discourses (knots) and textual material (fabrics). The strands are seen in the enunciative figures of the poet girl and the erotic woman. The knots are the discourses related to notions of the theory of poetry and community, with special attention to ideas from Ranciere's politics. Finally, the fabrics account for two meanings that provide a closure to what is seen in the strands and knots, the concepts of waste (Fernández Mallo, 2018) and ethics (Bajtín, 1997). Consequently, an analytical reading is proposed of how Vicuña's theory of poetry joins the community, i.e., the way that poetry is a source of language and subject renewal.
 
Este trabajo tendrá como centro de análisis dos libros de la poeta chilena Cecilia Vicuña, Sabor a mí y Palabrarmas. El análisis se estructurará en tres momentos que están vinculados de menor a mayor: relatos y enunciaciones (hebras), discursos (nudos) y material textual (tejidos). Las hebras serán vistas desde las figuras enunciativas de la niña poeta y la mujer erótica. Los nudos serán los discursos relacionados con nociones de la teoría de la poesía y lo comunitario, con especial atención a las  ideas de lo político de Rancière. Finalmente, los tejidos darán cuenta de dos sentidos que cierran lo visto en las hebras y los nudos, el concepto de residuo (Fernández Mallo, 2018) y lo ético (Bajtín, 1997). Todo lo anterior es para proponer una lectura analítica de cómo se une la teoría de la poesía de Vicuña con lo comunitario, el modo que la poesía es una fuente de renovación del lenguaje y del sujeto. Esto es, la capacidad experimental de la poesía lleva consigo una ética escritural que desasocia el yo por lo colectivo.
 
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