• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item

Guillermo Cifuentes’ Video-Art: Language of Rootlessness

Video-arte de Guillermo Cifuentes: El lenguaje del desarraigo

Author
Arata de Nordenflycht, Romina

Cabrera Figueroa, Natalia

Donoso Knaudt, Catalina

Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/25869
10.5354/rcm.v0i22.25869
Abstract
In Chilean transition to democracy, video cameras, formerly used by artists in their quest for social and political denunciation, have been taken by a new generation of audiovisual artists, mostly trained in colleges. Influenced by conceptualist trends, they develop a common rhetoric, different from previous generation because of their experimentation of technical possibilities that this format can provide. Within this generation Guillermo Cifuentes appears as a somewhat diffuse figure, who suddenly died in 2007, not well known by public audience. This paper aims to list Cifuentes' works in video format and identify its characteristic features. W estate that, as he developed a particular language, he is an important author in Chilean art video.
 
Llegado el período de transición a la democracia en Chile, las cámaras de video, antes utilizadas por artistas plásticos en su búsqueda de denuncia política y social, son ahora tomadas por una nueva generación de creadores, en su mayoría audiovisualistas de formación universitaria. Influenciados por tendencias conceptualistas, ellos desarrollan una retórica en común que los diferencia de los anteriores por experimentar con las posibilidades técnicas que este formato les puede proporcionar. De esta generación surge Guillermo Cifuentes como una figura algo difusa dentro del medio, pues muere repentinamente el año 2007 y sus obras quedan dispersas y sin acceso para el público general. Dado esto, la presente investigación tuvo por objetivo catastrar sus obras de video-arte e identificar en ellas sus rasgos característicos. El propósito es, dado que desarrolló un lenguaje particular, estabecerlo y definirlo como un autor relevante dentro del video-arte chileno.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Data-Driven Curated Video Catalogs: Republishing Video Footage 

    Colombo, Gabriele; Bardelli, Federica. Diseña; Núm. 19 (2021): Métodos visuales para imágenes en línea: recolección, circulación y co-creación con máquinas; Article.4
  • Analysis of breast cancer videos on YouTube 

    Míguez-González, María Isabel; Universidade de Vigo; García Crespo, Oswaldo; Universidade de Vigo; Ramahí-García, Diana; Universidade de Vigo. Cuadernos.info; núm. 44: Medios y Sociedad en el Cono Sur; 179-193
  • A bioethical examination of the use of human emotions as a film marketing tool on short video platforms: normative morality applicable to film marketing matrix 

    Zhang, Huiyi; Zang, Zheng. Acta Bioethica; Vol. 28 No. 2 (2022): DESARROLLOS ACTUALES Y BIOÉTICA; 301-309
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB