• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Comunicación y Medios
  • View Item

The news fact-checkers role of Spanish nutritionists influencers on Instagram

El rol de fact-checkers de los influencers españoles de la alimentación en Instagram

Author
Argiñano, Jose Luis

Goikoetxea-Bilbao, Udane

Full text
https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/64567
10.5354/0719-1529.2021.64567
Abstract
This research is framed in the proliferation of fake news on social networks and the growing concern about food. The objective is to analyze the role of leading Spanish nutritionists as fact-checkers on Instagram. Using the web scraping technique, 2,100 posts were extracted, between January 1 and June 30, 2019. They were then classified using an unsupervised semantic analysis and subsequently the comments related to falsehoods (3.9%) were extracted. The results reflect that these food influencers exercise fact-checking on Instagram is low profile, without taking advantage of the potential of audiovisual resources. This work allows them to enhance an independent role against the food industry and, at the same time, to build community with their followers.
 
Este artículo investiga la proliferación de las fake news en las redes sociales y la creciente preocupación por la alimentación. El objetivo es analizar la actividad de los nutricionistas españoles de referencia como verificadores de noticias en Instagram. Tras la elección de 9 nutricionistas instagrammers, mediante la técnica de web scraping se extrajeron 2.100 comentarios, entre el 1 de enero y el 30 de junio de 2019. A continuación, se procedió a su clasificación mediante un análisis semántico no supervisado y posteriormente se extrajeron los posts relacionados con falsedades (el 3,9%). Los resultados reflejan que estos influencers de la alimentación ejercen una labor de fact-checking en Instagram de bajo perfil, sin aprovechar el potencial de los recursos audiovisuales. No obstante, esta labor de verificación les permite potenciar una imagen independiente de las marcas comerciales y, paralelamente, construir comunidad con sus seguidores.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB